Problematikken med Levanger er at det oppleves som en «død bykjerne». Jeg har snakket med en kompis om dette og sentrum ble beskrevet som «Grått, dødt og stygt». Det sier litt når folk sitt hovedmål med besøk i sentrum er for å dra på Vinmonopolet eller ha «nattkebab».

Personlig så mener jeg at det bør tilrettelegges for mye mindre biltrafikk innenfor selve bykjernen, nesten at hele sentrum burde ha vært bilfritt med kanskje én gjennomgående vei nord eller sør for selve bykjernen, ala Sjøgata eller Jernbanegata/Halsanvegen som har strekt seg utenom sentrumen. Dette ville også ha løst svevestøvproblemet som ofte blir tatt opp, når det kommer til Levanger sentrum. Hovedtrafikken til Nesset/Staup kunne ha gått via E6 Gråmyra og trafikk til Bruborg kunne ha gått via E6-avkjørselen ved Hegle. Vil også si at folk som tviholder på bilen er et stort problem, det er ingen menneskerett å ha bil når man bor i sentrum, og dette er kanskje noe man bør tenke på når man flytter inn dit. Så klart, dette er vanskelig for folk som leier og vi bor tross alt på «bygda», men dette kan forandre seg i fremtiden om det blir satt større søkelys på kollektivtransport og parkeringsplassene fjernes, samt at sentrum blir en attraktiv plass å dra til.

Det som bør gjøres, er å fjerne parkeringsplasser samt tilrettelegge og prioritere for myke trafikanter innenfor selve bykjernen. Samtidig, gjøre Levanger en by verdt å leve i ved å legge til rette for kulturarrangementer og bruke studentene ved Nord Universitet aktivt til dette. Studentene er en massiv ressurs for kulturlivet i Levanger, men det blir veldig underutnyttet og blir veldig lokalisert på Røstad istedet for å bli brukt som en ressurs gjennom hele Levanger by. Det bør også etableres attraktive butikker, gjenopprette kinoen, pusse opp biblioteket, større eller flere parker/utesteder, der folk kan sitte ned etter å ha vært ute i byen og gått eller handlet.

Kommunen bør også prøve å flytte mange aktiviteter inn til sentrum, i stedet for å ha det på Moan ved Magneten kjøpesenter, siden dette blir opplevd som «de facto» det nye bysentrum.

Kollektivtransport bør også massivt prioriteres for å enkelt få folk til sentrum fra forskjellige steder i omegn.

Politikerne bør vise litt handlingskraft og bare «gjøre det», istedet for å bruke flere år på byråkratiske prosesser som oppleves for vanlig folk som unødvendig, tidskrevende og pengekrevende. Folk tilvenner «status quo» etter en stund, så politikerne må bare tåle kritikken de får i starten av prosessen og stå ved sitt, men, etter en stund så vil det føre til positive effekter for selve byen og menneskene som besøker og bor der.

Men folk og næringsliv kan også bidra, selv om dette en litt ond sirkel å fikse, uten tydelig investering og godvilje fra selve folket og bedriftene. Næringslivet bør legge til rette for et attraktivt og handelsrikt sentrum ved å åpne attraktive butikker som folk ønsker å ha i nærheten. «Outland» er et eksempel, men samtidig må også må folket vise handlingskraft ved å handle i de butikkene, men det skjer jo ikke før at de nevnte butikkene er etablert.