Flere av oss har for lengst bemerket at når det planlegges omfattende boligbygging på Levangernesset, vil det uvegerlig føre til stress på infrastrukturen i området. Noen av oss har vært såpass krasse at vi har spurt om hvor mange nye beboere dette attraktive området kan tåle uten at man er nødt til å gjøre noe med helt sentrale elementer - først.

Skolekapasitet og skoleveg kommer nå ifølge komiteleder Boneng opp til drøfting. Det er nødvendig. Det er faktisk en konsekvens av boligbygging at det blir flere skolebarn i området! Noen synes å bli overrasket av dette.

Per Anker Johansen

Det er imidlertid en annen stor elefant i rommet. Den heter kommunikasjoner og trafikkavvikling. Nye veger på Nesset er bygget etter moderne krav, men flere av vegene som nå får betydelig økt belasting er det ikke. Jo nærmere man kommer «byen», dess eldre blir vegløsningene. Til sist ender det hele i ei stressa bru over Levangersundet som på bysida leder rett inn i et kryss ved kirka der trafikkbelastningen er formidabel. (12.000 ÅDT- gjennomsnittlig trafikkmengde pr døgn ).

All økt boligbygging på Levangernesset fører til økt trafikk på Sundbrua og i krysset ved kirka. Køen over Sundbrua strekker seg allerede opp i Staupslia i rush-tider, og det kjøres på alle farger i «kirkekrysset». Store anleggsbiler kan vanskelig passere dette krysset som vel egentlig ble dimensjonert i 1846 for hest og vogn.

Etter mitt syn er det å begynne i feil ende dersom man skulle stramme til rundt boligbygging på Nesset. Det er langt mer framtidsrettet å gjøre noe med logistikk og trafikkløsninger. Flere generasjoner politikere har ikke kommet med løsninger til dette mer og mer akutte problemet. Nå virker det som om man lukker øynene for saken og lar boligbyggingen gå sin gode gang mens man håper at flere skal ta bussen i stedet for å kjøre privatbil. Jeg kan være med på dette ønsket, men det synes ikke så lett realiserbart.

Vi er flere som har pekt på løsning med tilleggsbru over sundet. Jete-brua bør nok som det landemerke den er få ligge godt synlig fortsatt, og den bør ikke utvides til biltrafikk. Derfor er mitt forslag ei bru fra gamle brufot nedenfor Korenhaugen og så i en elegant sving med feste i sandøyra før landing ved den gamle lærerskolen.

Selvsagt handler dette om penger og grunnavståelser. Russerne sier det imidlertid slik: Skal man lage en omelett, må man nødvendigvis knuse noen egg ! ! Ei slik bru vil ikke løse alle trafikale problem i Kirkegata, men vil lette Sundbruproblematikken noe. Sentrum og den enorme gjennomgangstrafikken krever flere grep.

Så vidt jeg vet er Staupslia fylkesveg. Det må kunne gjøre finansieringen noe lettere for Levanger kommune dersom problemene løftes til fylkesnivå. Både av hensyn til sentrum, men ikke minst for å legge til rette for dem som vil bo i landlige omgivelser på Nesset , bør alternative løsninger i Sundet – etter mitt syn- realiseres snarest. Dagens Sundbru og kirkekrysset må avlastes.

Per Anker Johansen