I tirsdagsavisa er det et stykke på lederplass om planlagt skipstunnel ved Stad. Man får inntrykk av at det er et unødvendig prosjekt, og at det vil stoppe utbygging av ny E-6 gjennom Innherred. Kalkulert pris er ca. 4 milliarder kroner - altså det samme som våre trønderske politikere synes det er OK å bruke på den berømte Helseplattformen. Skal ikke gi meg inn på noen polemikk om nytten av den eller tunnelen. Men vil gjerne korrigere et par feil eller misforståelser i lederen.

Det antydes at det først og fremst er de nærmeste kommunene som ønsker tunnel og kan ha nytte av den. På samme måte som vi herfra kan komme et kvarter hurtigere til Steinkjer eller Trondheim hvis det blir 110 km på E-6? - Sånn er det bare ikke. Det er trafikken langs hele kysten som tjener på at båtene slipper å vente bak Haugsholmen eller i Ulvesundet når været er umedgjørlig.

«Skipene langs kysten blir stadig mer moderne og bedre i stand til å håndtere dårlig vær», står det i avisa. Det er feil! Teknisk er skipene blitt mer innviklet, mindre robuste og vanskeligere å fixe i sjøen når noe svikter. Moderne computerprogram og forsøk i skipsmodelltank har ikke klart å komme fram til bedre skrogfasong enn før. Av de skipene jeg sjøl har hatt i løpet av 40 år til sjøs, var de som oppførte seg best i hårdt vær bygd i 1973 og 1975.

Lokalavisene i Troms eller på Sunnmøre skriver neppe om utforkjøring i Åsen eller kollisjon i Vinne. Og vi her inne i Trondheimsfjorden er vel ikke mye bedre orientert om det som forgår på kysten. En del ser vi på TV, f.eks.:

  • 14.12.2003: Ny hurtigrute «Midnatsol» motorstopp p.g.a. dårlig vær på Stad. 161 pass.

  • 22.11.2011: «Nordstjernen» stopp på Stad. 34 pass.

  • 23.03.2019: Cruiseskip «Viking Sky» stopp på Hustadvika. 1373 pers omb.

Det vi ser på TV er toppen av isfjellet. I 15-måneders perioden 2018-28.03.2019 var det ifølge Kystverket 114 skip som rapporterte motorstopp langs norskekysten. Hvor mange som endte med forlis og/eller dødsfall, er ikke opplyst.

Det er flere utsatte steder langs kysten, men Stad er verst. Kanskje mest på grunn av undervannstopografien som gjør at sjøen blir uregelmessig og rotete, og det kan bli så voldsom slingring at man mister kontroll. Det er ikke som i snøstorm på E-6 at du kan avpasse farten etter forholdene eller stoppe helt i veikanten. La nå sliterne på kysten få tunnelen sin uten smålig misunnelse fra oss!

Gunnbjørn By,

Verdal