I Innherreds leder 8/11 går redaktøren til «angrep» på arbeidet med å få gjenopprettet polititjenestested i Levanger.

Jeg ønsker å oppklare noe rundt prosessen.

I 2014 ble det besluttet at Levanger lensmannskontor skulle samlokaliseres midlertidig med Verdal lensmannskontor i Framgården i Verdal, fordi leieavtalen i Levanger utløp. Så ble «Nærpolitireformen» innført kort etter, og det ble aldri til noen flytting tilbake til Levanger. Den midlertidige lokaliseringen har nå vart i 8 år.

Leiekontrakten i Framgården i Verdal sentrum løper fremdeles, men går ut om to år. Den vil ikke bli forlenget, og politiet skal derfor inn i andre lokaler – uansett. Det vil legges ut anbud på nye lokaler både i Levanger og Verdal. Så er det to mulige scenarioer som enda ikke er avgjort; enten blir det ny samlokalisering i ên av kommunene eller et tjenestested i hver av kommunene. Dette blir bestemt av regjeringen rundt årsskiftet.

Jeg har stor forståelse for at Verdal ønsker å fortsette å ha en politistasjon i kommunen. Verdal er en kommune på 15000 innbyggere, og en politistasjon i sentrum gir nærhet til polititjenestene. Patruljene er mye ute på veien, men er også på politistasjonen i løpet av ei vakt. Aktivitet i og ved politilokalene virker forebyggende i seg selv og gir trygghet.

Det samme gjelder naturligvis for Levanger, og som ordfører her holder jeg fast på at det bør være en politistasjon lokalisert i kommunen. Jeg har også et samstemt kommunestyre bak meg i det. Vi er en kommune i vekst som nå er på drøyt 20 000 innbyggere. Vi har et sykehus med psykiatrisk avdeling og akuttmottak som foranlediger jevnlig bruk av politiressurs, det samme gjør legevakten. Det er åpenbart en fordel for politiet å være lokalisert nær disse enhetene; kortere tid på helseoppdragene vil gi økt kapasitet til andre gjøremål.

Kravet til responstid for områder med 2 000 til 20 000 innbyggere er 20 minutter. Responstiden måles med utgangspunkt i tjenestestedet, og fra Verdal sentrum er det mer enn 20 minutters kjøring til Skogn, Ronglan, Markabygda, Ekne og Åsen. Samlet bor det her omtrent 9000 innbyggere. Med et polititjenestested i Levanger sentrum vil hele kommunen (bortsett fra Ytterøya) være dekket innen 20 minutter.

Levanger lensmannskontor. Foto: Roger M. Svendsen

Beredskap opp mot Ytterøya medfører en ekstra utfordring. Det vil naturligvis være en fordel om politiet er lokalisert nærmest mulig kaianlegget. En lokalisering ved for eksempel brannstasjonen, vil gi rask utrykning både til E6 og til sentrum.

Levanger har, som nabokommunene, et varierende kriminalitetsbilde. Det må håndteres 24/7 gjennom utrykninger, men like viktig er det at det jobbes kontinuerlig og på en god måte med kriminalitetsforebyggende arbeid. Det handler om å satse systematisk på å unngå kriminalitet i stedet for å reparere i ettertid. Det må analyseres hvor og hvordan problematisk adferd og kriminalitet oppstår, og deretter settes inn tiltak rettet mot årsakene til problemene. Innsatsen må rettes mot både sosiale miljø, enkeltpersoner og fysiske forhold.

Trygge og inkluderende nærmiljø med rom for fellesskap og deltagelse er viktige for en god oppvekst. Da må barn og ungdom gis prioritet i det kriminalitetsforebyggende arbeidet, som må involvere lokalsamfunn, frivillige organisasjoner, idrettslag, skole og kommune, i tillegg til politiet og kriminalomsorgen.  Det vil derfor være bærende at vi har innbyggere som politiet har kjennskap til og ikke bare informasjon om.

Politikontakten gjør en god jobb med de ressurser som er tilgjengelig, og det er et velutviklet og nyttig samarbeid mellom kommunen og politikontakten. Men hendelser skjer døgnet rundt uka igjennom, og det er en stor fordel for patruljene å kunne rykke ut til et nærmiljø man kjenner godt, og hvor det gjerne er «gjengangere» man har kjennskap til fra før. Politipatruljer med god lokal - og personkunnskap vil gjøre det enklere å bygge relasjoner, ikke minst til ungdommene de møter.

Derfor håper jeg at prosessen ender med at Levanger igjen får en politistasjon, naturligvis med innhold og ressurser som gir gode fagmiljø og gode tjenester til innbyggerne både når det gjelder vakt og beredskap, rådgivning og etterforskning.  Når det gjelder valg av lokasjon/lokasjoner så vil det til syvende og sist være politifaglige argumenter og kostnad som begrunner det.

Under prosessen er det naturlig at ordførerne i både Levanger og Verdal argumenterer for behovet for lokasjon i egen kommune, samtidig som en fremholder at størrelsen på kommunene og argumentene for et nærpoliti tilsier at det burde være et polititjenestested i begge. Så må det understrekes at både ordfører i Verdal og u.t har vært tydelige på at ved en etablering av polititjenestested i begge kommuner må det tilføres så mye ressurser og «friske penger» at kvaliteten på tjenestene for innbyggerne ikke blir redusert.

Anita Ravlo Sand, ordfører Levanger

Levanger lensmannskontor. Foto: Tor J. Friberg