Kommunestyret i Levanger behandlet på siste møte, Nasjonal Transportplan, og kom med høringsuttalelse om E6 Åsen- Mære. SV foreslo da en utbygging med 90km/t som fartsgrense. SVs forslag var slik: Det er viktig å få fullfinansiert og ferdigstilt E6 Åsen-Mære. Levanger kommune viser til konsept 3. Nye Veier skriver dette om konsept 3:  «Foreløpige analyser viser at konsept 3 gir desidert mest for pengene, og har lavest negative konsekvenser. Netto nytten for konsept 3 er bedre enn konsept 1 og konsept 2 med henholdsvis 6,2 og 2,3 milliarder. Det nedskalerte konseptet gir marginalt lavere måloppnåelse enn konsept 1 med hensyn til reisetid og trafikksikkerhet, men er estimert til å koste 7,25 milliarder kroner mindre, og beslaglegger betydelig mindre areal. Konsept 3 har ikke vært gjenstand for formell planprosess, og er kun arbeidet med internt i Nye Veier.» Staten må samtidig bidra til gode løsninger for lokaltrafikken mellom byene på Innherred. For Levanger kommune er det viktig å få etablert gode avlastningsveger for Levanger sentrum parallelt med at E6 bygges.

Levanger SV mener at Levanger kommune burde gått inn for konsept 3 på bakgrunn av Nye Veiers opplysninger om at det gir marginalt lavere måloppnåelse for reisetid og trafikksikkerhet, men beslaglegger betydelig mindre areal og flere milliarder mindre i kostnader. Dessuten gir det betydelig mindre utslipp av klimagasser i anleggsfasen og når veien tas i bruk. Med en fartsgrense på 90 km/t gir det også betydelig mindre bruk av energi når vegen brukes.

SVs forslag bygger altså på Nye Veiers egne beregninger, og de hevder at det er ingen tvil om hva som gir best måloppnåelse, det er en utbygging for 90 km/t. Økonomisk er det en innsparing på 6,2 milliarder i forhold til 110km/t og 2,3 milliarder i forhold til 100 km/t. Når det er marginale forskjeller på tidsbruk er det enda mindre grunn til å ofre klima, miljø og areal for å få høyere fart. For SV er det i alle fall enkelt: SV går for å spare milliarder kroner, spare klimagassutslipp og unødvendig bruk av matjord og anna areal.

Ved å velge konsept 3 kunne staten minst ha spart 2,3 milliarder. En del av disse pengene kunne ha vært brukt til å sikre rasutsatte områder på E6 i Trøndelag og et styrket kollektivtilbud på Innherred.

Dersom noen skulle være i tvil, vil et forslag som nevnt på 90km/t også ha en bredde som gjør at utrykningskjøretøy lett kan passere.  Det politiske flertallet med Arbeiderpartiet og de borgerlige vil prioritere fart på 100 eller 110km/t fremfor matjord i landets 4 største landbrukskommune. SV vil prioritere kollektivtransport, matjord, forebygging og klima framfor høyere fart.

Gunnar Løvås 1. kandidat for SV ved kommunevalget i Levanger 2023

Siv Furunes, 2. kandidat til fylkestinget for Trøndelag SV 2023