I det siste har det vært mye debatt om skolestruktur og privatskoler i avisene. Vi i styret i Leksdal Montessoriskole vil også gjerne komme med vårt syn.

Mye av forvirringen om hvorvidt montessoriskoler er bedrifter som skal tjene penger til sine eiere, eller om de er ideelle samvirkeforetak som skal bruke alle inntektene på elevene, skyldes at friskoleloven og privatskoleloven ble slått sammen til en lov. Den nye loven som trådte i kraft 15. juni i år kalles privatskolelova. Dermed gikk montessoriskolene fra å være friskoler til å være privatskoler – men de er fortsatt ideelle foretak hvor eierne er avskåret fra muligheten til å berike seg.

Så til grunnene for at fortsatt skole i Leksdalen er en utrolig god ide. Det er min ærbødige påstand at Leksdal Skole er best i kommunen. Skolen ligger på topp faglig sett – målt gjennom nasjonale prøver. Når det gjelder mobbing ligger den på bunn, dvs at det gjennom elevundersøkelsene ikke har vært registrert mobbesaker på skolen på flere år.

Hva med arbeidsmiljøet, trives de ansatte? Alt tyder på det. For det første er det null gjennomtrekk av lærere, og for det andre er korttidssykefraværet langt ned mot to prosent. Her er vi ved kjernen av hva som skaper en god skole: Gode, stabile lærere som ikke har større klasser enn at de kan se alle elevene. Nye, dyre og fjonge skolebygg er ikke viktig, men det er lurt å ta vedlikeholdet alvorlig og holde taket tett.

Skole, barnehage, idrettslag og sanitet er sentrale institusjoner i det levende bygdesamfunnet som Leksdalen er.

Noe annet som kanskje er et undervurdert element på en læringsarena for små barn, er utearealet og nærmiljøet til skolen. Også her ligger skolen i Leksdalen i toppsjiktet. Rett ved skolen har vi en helt ny fullskala grasbane, vi har en femerbane med kunstgras, asfaltbane for håndball, basket, volleyball, tennis og skøyter om vinteren, pumptrackbane m.m. Alt dette er bygd opp på dugnad av idrettslaget og FAU gjennom mange tiårs innsats. Midlene som er brukt er tippemidler, lokale bidrag og innsamlede penger. Her er det plass og muligheter for alle!

Jeg synes allerede jeg hører protestene; de små grendeskolene må da koste alt for mye, det går utover elevene på de større skolene, det er urettferdig osv osv.

Ja, er nå det spørsmålet så enkelt. Verdal kommune skal spare et uvisst antall millioner på å legge ned Leksdal Skole til høsten. Jeg skriver uvisst fordi jeg har sett flere anslag som spriker urovekkende mye. Det hadde vært interessant å se regnestykket, men det får ikke engang kommunestyret se. Tidligere erfaring med slike beregninger har vist at en ikke bestandig treffer blink. Siden vi ikke får se tallgrunnlaget blir det noen antakelser i det følgende:

Jeg tror at de har sett på hvilke kostnader de kan stryke viss leksdalselevene flyttes, så har de summert -  og ferdig. Jeg spør derfor: Hvor mye penger skal brukes for å gjøre Stiklestad Skole klar for å øke elevmassen med ca 25 prosent? Jeg minner om at dette er en skole som den forrige rektoren ved skolen for noen år siden mente maksimalt kunne huse 210 elever. Flere år har gått, forfallet fortsetter (taket lekker!), men nå er det greit med 250 elever? Er det ingen minstekrav til en bygning hvor de som i festtaler omtales som det mest dyrebare vi har – ungene – skal oppholde seg? Er det greit at taket lekker og at vinduene er utette? Synes Statsforvalteren at dette er i orden?

 Det lave sykefraværet ved leksdalsskolen er nevnt. Personlig er jeg overbevisst om at dette skyldes et utmerket arbeidsmiljø, neppe at alle lærerne ved Leksdal Skole har jernhelse. Så når en bryter opp dette miljøet vil de sannsynligvis ende opp med samme sykefravær som resten av kommunen. Hva koster det? Er det tatt  med? En relativt liten montessoriskole i Leksdalen vil føre til større lærertetthet i kommunen samla sett, det gir større skatteinngang til kommunen i tillegg til at det er en fordel for alle elevene.

Til slutt litt om Leksdal Montessoriskole SA. Jeg har prøvd å kort beskrive Leksdal Skoles fortreffelighet. Det har jeg prøvd på før også, men kommunen har altså bestemt at den skal vekk. Det kan heller ikke vente til 2025 som er tidligst mulig oppstart av nyskolen på Stiklestad.

Da vi ga opp å redde Leksdal Skole, måtte vi tenke oss om. Vi hadde jo registrert at det spretter opp montessoriskoler både her og der. Vi dro på befaringer og arrangerte møter i bygda med innledere med ulik montessoribakgrunn. Og vi ble så imponert, imponert over pedagogikken og måten ungene blir tatt imot på skolen, imponert over hva de har fått til i små lokalsamfunn! At slike prakteksemplar av noen skoler ikke skal få anerkjennelse for den jobben de gjør - i stedet for å bli definert som et problem – det går over min forstand. Jeg tror ikke at det er en tilfeldighet at montessoriskoler så fort vokser og blir større enn den opprinnelige kretsen. Kvalitet fenger, derfor kommer elevene.

Tilbake til økonomien. Er det sant at montessoriskolene har sugerør i kommunekassa, at dette igjen går på bekostning av de andre skolene i kommunen? Faktum er at det er bygd opp et finansieringssystem for slike skoler som nettopp sikrer at kommunene ikke skal bli skadelidende økonomisk sett. Poenget er at pengene følger eleven, så det er riktig at viss elevene ved Leksdal Montessori hadde gått på en kommunal skole, så hadde pengene gått til kommunen. Men da hadde jo kommunen fått alle utgiftene også.

Viss Leksdal Montessoriskole får starte skole i Leksdalen får vi 85 prosent av statstilskuddet, kommunen får resten. Vi overtar skolebygningen og sparer kommunen for de kostnadene den medfører. Vi belaster heller ikke den kommunale skoleadministrasjonen. Og i den situasjonen Verdal kommune står i nå med usikkerhet om hvor stor nyskolen på Stiklestad skal bygges, ja, så er det penger å spare på å bygge litt mindre og la oss leksdalinger seile vår egen sjø.

Skole, barnehage, idrettslag og sanitet er sentrale institusjoner i det levende bygdesamfunnet som Leksdalen er. Vi produserer store, virkelig store verdier for hele kommunen og enda videre omkring. I Leksdalen kjører vi opp gratis skiløyper denne vinteren også. Velkommen på tur!

Gunnar R. Ystad

Styreleder for Leksdal Montessoriskole SA