Verdal kommune bryter lov om pasient- og brukerrettigheter på flere punkter. Dette er lovbrudd som pågår og vil kunne pågå i lengre tid. Jeg mener kommunedirektøren svikter sitt ansvar når han ikke tydelig sier fra til kommunestyret at rammene er for små.

1.    I lov om pasient- og brukerrettigheter står det i § 2-1a

Rett til nødvendig hjelp fra kommunens helse- og omsorgstjeneste

Pasient og bruker har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen.

Pasient og bruker har rett til et verdig tjenestetilbud i samsvar med helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 første ledd, bokstav b.

Kommunalsjefens oppslag på kommunens hjemmeside 4.juli, om at for lite folk i hjemmetjenesten i sommer, kan føre til at brukere ikke får de tjenestene de har vedtak på, er egentlig et varsel om kommende lovbrudd. Vi som innbyggere blir bedt om å vise tålmodighet og forståelse. Et forhåndsvarsel om brudd på pasient- og brukerrettighetsloven, opphever ikke lovbruddet.

2.    I lov om pasient- og brukerrettigheter står det i §2-1c:

Enhver som er bosatt i en norsk kommune, har rett til å stå på liste hos lege med fastlegeavtale.

Dette kommunale ansvaret er ikke tilfredsstillende ivaretatt i Verdal kommune.

Jeg har helt unødvendig mista fastlegen min, det har også over 2250 andre innbyggere i Verdal.

Min fastlege sa i intervju med TA at han følte seg jaga bort av administrasjonen i Verdal kommune. Gjennom splitt og hersk ødela de arbeidsmiljøet ved Verdalslinikken i et forsøk på å etablere et kommunalt legekontor. På ledig hjemmel ved den private klinikken ble han kommunalt ansatt på vilkår kommunen nektet å tilby hans kollega. Han ble deretter forsøkt rekruttert til nytt kommunalt legekontor, der det ikke ville være plass til kollegaen.

Kommunedirektøren lot dette skje.

Vi kunne ved årsskiftet 2023/2024 hatt 5 fastleger tilknyttet Verdalslinikken / eller nytt kommunalt legesenter, nå har vi null og over 2000 er uten fastlege.

Jeg er, som mange andre, avhengig av reseptbelagt medisin. 1.juli overtok Verdal kommune ansvaret for 2250 listepasienter. Da jeg 21.juli, ba om fornying av resept via nettportalen, ble jeg avvist med følgende melding:

          Du må bestille legetime for å drøfte ditt behov og forbruk av denne medikament. Med hilsen Verdal legesenter.

Vikarlegen besvarte mitt spørsmål, om hvorfor hun nekta å fornye resepten uten legetime, med at hun var ansvarlig for å gjøre sjølstendige vurderinger av pasientens behov. Jeg kan ikke se at hun som ansvarlig lege har noe annet alternativ. Hun har kontrakt ut august i år.

Slik vil det kunne fortsette ved Verdal legesenter de neste 10 -12 månedene, i verste fall i flere år.

Ny vikar, ny legetime annen hver måned.

En langsiktig løsning med fastleger må komme på plass, hvis ikke presses 2250 pasienter på Verdal legesenter ut på leting etter plass ved andre legesentra i Verdal eller nabokommunene.

3.    I lov om pasient- og brukerrettigheter står det i § 2-1a

Personer som står på fastleges liste har rett til å skifte fastlege inntil to ganger i året, og rett til å få en ny vurdering av sin helsetilstand hos en annen lege med fastlegeavtale.

I Verdal kommune er denne retten ikke reell.

Med litt over 15000 innbyggere, 15 fastlegehjemler med 13.230 listepasienter brytes loven.

Kommunestyret vedtok mandag 14.august å be kommunedirektøren vurdere behovet for 18 legehjemler. Jeg kan ikke skjønne annet enn at kommunedirektøren må si fra til kommunestyret at Verdal har for få legehjemler og med dagens 15 hjemler pågår det et lovbrudd.

For oss som er knytta til Verdal legesenter får retten til å skifte fastlege inntil to ganger i året, et tragisk skjær over seg. Vi kan oppleve å få «ny fastlege» annen hver måned og det skjer automatisk. Lovens intensjon var en styrking av pasientrettigheter, for 2250 pasienter er situasjonen nå å bli utsatt for en uønska vikarstaffet.

Verdal kommune bryter lov om pasient- og brukerrettigheter på flere punkter. Dette er lovbrudd som pågår og vil kunne pågå i lengre tid. Jeg mener kommunestyret svikter sitt ansvar når de fortsetter med underbudsjettering innen helse og omsorg.

Stein Aamdal