En etterlengtet ruteutvidelse for Ytterøy-samfunnet blir etter det som er vedtatt en realitet fra 1. september. Dette er selvfølgelig et gode for folk bosatt på Ytterøya. Nå er det slik at også nytt anbud på sambandet er offentligjort i 2023 for de neste 4 årene fra 2025 og med en opsjon på 2 år.

I denne sammenheng har undertegnede lest at enkelte myndighetspersoner i kommune og/eller fylke har uttalt at det kanskje ikke trenges en større ferge ved neste eller kommende anbud på grunn av denne ruteutvidelsen.

Dette er etter min mening, for å si det rett ut, helt skivebom. Hvorfor? Jo, fordi den absolutte majoriteten av trafikken foregår mellom dagens første avgang kl. 06.30 til ca. kl. 18.00 på kvelden. Om så ferga går kontinuerlig hele døgnet kommer den absolutte majoritet av trafikken til å gå i tidsrommet som over nevnt etter min erfaring.

Dette betyr i praksis at ferga som i dag har for liten kapasitet på dagtid også vil ha for liten kapasitet i framtiden på den tiden det er trafikk gitt dagens trafikkbilde. Dette er jo ganske logisk. Skoleungdom, pendlere, yrkestrafikk, handlende med mere reiser stort sett på dagtid, i dag som i framtiden.

Her må også nevnes at det blir gratis ferge fra 16. august i år. Erfaringen på flere samband hvor dette allerede er innført er at dette har ført til betydelig større trafikk som går ut over lokalbefolkningen så lenge fergene ikke blir større. Med andre ord mere kø og venting som til syvende og sist går ut over de daglige lokale reisende hvis økt trafikk blir en realitet. Kapasitetsproblemer er frustrerende for de reisende og også for ansatte om bord. Det blir spennende å se utviklingen i så måte. Mon tro om myndighetene så dette muligens ville komme da de innførte dette?

Men at det er en utfordring for bevilgende myndigheter angående flyttingen av Ytterøykylling til fastlandet og trafikkutviklingen framover, det er det ingen tvil om. Også med hensyn til krav angående fergeleiene og størrelsene på fergene. Å spå er som kjent vanskelig, særlig om framtiden, men å spå at dagens MF Ytterøy vil gå i en del år enda, kanskje mange, er vel en reel mulighet. Men myndighetene har et pusterom for god planlegging med korttidsanbudet fra 2025.

Geir Vist, kaptein på sambandet på 25. året.