Tirsdag 26. april var det en artikkel i Innherred med tittel «Det hadde vært bedre å kunne spise softis med tuttifrutti enn svevestøv». Avisa har gjennomført en spørreundersøkelse hvor folkevalgte og lokale ledere, har gitt uttrykk for hva de mente er det største problemet for Levanger sentrum, og hva som bør gjøres for å løse problemet. De spurte mente at det største problemet for Levanger sentrum er luftforurensning, svevestøv og trafikkmengde, og forslagene som ble nevnt for å løse problemene var avlastningsvei, flere parkeringsplasser, det å bruke beina og sykling for å få ned trafikken.

Men, har de glemt Bybussen? Et vellykket tiltak mot svevestøv som ble avviklet for noen år siden.

Høsten 2016 ble det startet en prosjektkampanje for at folk skulle velge bybussen framfor bilen. Prisen på bussbillett ble satt ned til 10 kr for enkeltbillett, noe som var svært vellykket. Prosjektet varte i 1,5 år. Ikke bare var det passasjerøkning, men det var også færre biler gjennom sentrum, flere ledige parkeringsplasser, mindre støy og svevestøv, samt kutt i klimagassutslipp. Det var en suksess som flere har sagt at de savner. Men, det kan synes som om politikere og næringslivsfolk har glemt det. Det er ingen som nevner Bybussen som tiltak for å redusere luftforurensing, svevestøv og trafikkmengde i Levanger sentrum.

Høsten 2020 kom det et forslag om å sette opp bomringer rundt Levanger sentrum, som et tiltak for å bedre luftkvalitet og redusere svevestøv i sentrum. Det var et upopulært forslag. I den sammenheng løftet jeg fram kampanjeprosjektet for Bybussen ved å skrive et leserinnlegg om det.  Dessverre ble det lite snakk om det i ettertid, men jeg håper at politikere og lokale ledere kan vurdere tiltaket på nytt. Om folk flest velger å bruke Bybussen framfor bilen, vil det bringe bare godt for sentrum i Levanger.

Nå som vi har et klimamål å gjennomføre innen 2030, så er bybussen et viktig tiltak som kan hjelpe med å kutt i CO2-utslippene. I tillegg kan Bybussen bringe folk inn til sentrum, slik at flere vil bruke butikkene og det blir mere liv. Men, billettprisen må nedjusteres. Gjerne til 10kr som det var under prosjektkampanjen. Ellers velger innbyggerne fort bilen. Folk som bor f.eks Nesset eller Momarka, som har bussforbindelse til sentrum, har mulighet til å bruke bussen og som gjør en liten (og stor) forskjell med å få ned trafikkmengden som på ca 12-13 000 ÅDT.

Det er på tide å gjenopprette busstilbudet i Levanger på en skikkelig måte, som folk ønsker seg!