Levanger kommune skal nå lande budsjettet for 2022. Eiendomsskatten skal opp og barnehagen vår skal legges ned. Det siste kommunale tilbudet i bygda vår er foreslått nedlagt, og vi skal alle få lov til å delta i spleiselaget.

Vi har et boligfelt, Kleivan, med flere ledige tomter, men hvor er den aktive promoteringen av disse? Her er det plass til mange barnefamilier som ønsker et alternativ til tettpakkede boligfelt i sentrum. Det er nærhet til skog og mark, og kort vei til Frolfjellet med alle de turmuligheter en finner der.

Det er nok barn i bygda til å fylle opp alle plassene i barnehagen, men usikkerhet rundt barnehagens fremtid over år har ført til at flere har valgt å bruke andre barnehager. Det har vi som foreldre, forståelse for. En fremoverlent kommune ville jobbet hardt for å promotere ledige tomter og toppet dette med at det faktisk gis et godt barnehagetilbud i umiddelbar nærhet.

Nå er det mulig å være en slik fremoverlent kommune. Investeringer de siste årene viser at det er mulig. Ytterøy er rustet opp med samfunnshus, barnehage, skole og brannstasjon. Åsen har fått ny hall. Skogn har fått nytt nærområde ved skolen. Nærmere 200 millioner kroner i investeringer utenfor sentrum. Det viser at det er mulig å legge til rette for bolyst i form av kommunale tjenester andre steder i kommunen. Er det da vilje til å tenke bolyst i Okkenhaug?

Som foreldre opplever vi at barnehagens kvalitet snakkes ned på grunn av størrelse, samt byggets og uteområdets tilstand. Dette er vi ikke enige i. Vi kan ikke få fremsnakket personalet i barnehagen vår nok. De gjør en formidabel innsats for våre barn, hver dag, hele dagen. Dette er med på å skape trygge relasjoner til alle barna, noe som igjen har stor positiv innvirkning på barns psykiske helse og legger videre grunnlaget for videre emosjonell, sosial og kognitiv utvikling.

I og med at sykefraværet er så lavt som det er i barnehagen vår antar vi at personalet trives med sine kolleger og sammen med våre barn. Dette gir et meget godt utgangspunkt for å bygge trygge relasjoner til våre barn og oss som foreldre. Personalet er også veldig gode til å benytte det uteområdet barnehagen har med å ta i bruk ulikt materiell med fokus på gjenbruk. Vi har tro på at det er det sosiale samspillet i leiken som er viktigst for barnet, ikke hva slags leikeapparat som settes opp. Dette bidrar personalet til i stor grad.

«I barnehagen vår kjenner vi som foreldre, og selvfølgelig også barna, alle ansatte. Vi blir alltid møtt av noen vi kjenner, som vi vet kjenner barna våre og deres behov, og som nettopp derfor har mulighet til å gi dem det de trenger i løpet av en dag. (sitat fra en mor)»

I kommuneplanens samfunnsdel for Levanger kommune som ble vedtatt i 2021 er ett av satsningsområdene bærekraftige og attraktive lokalsamfunn. […By – og stedsutviklingen må fremme kompakte sentra og stedsidentitet, med gode kvaliteter i byrom og levende lokalsamfunn og nabolag.] Hvordan skal en kunne utvikle stedsidentitet til Okkenhaug når våre samlingsplasser nå er borte? Skolen forsvant i 2015 og nå skal barnehagen bort? Hvor skal våre barn få møtt andre barn i bygda om det ikke er i den lokale barnehagen? Hvordan skal en kunne fremme levende lokalsamfunn når samlingsplassene er borte? Oppretthold barnehagetilbudet, så tar vi som bor her av oss resten.

Rammeplanen for barnehage sier blant annet at barnehagen skal bidra til at barna:

  • Utforsker ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt

  • Blir kjent med lokalhistorie og lokale tradisjoner

Barnehagen ivaretar dette ved å ha en fast turdag hver uke. De besøker gårder, husene til barna, turer i skog og mark der det er både naturlekeplass og multihus. I tillegg tilbereder de ofte varmmat på disse turene. Barna blir da kjent med sitt umiddelbare nærområde, ikke et nærområde vi må kjøre til på ettermiddagstid. Dette er med på å utvikle barnas stedsidentitet og tilhørighet.

Ja, det er en liten barnehage, men for barna våre som går der er den akkurat det en barnehage skal være. Et trygt sted hvor de kan utvikle seg i takt med seg selv, med støtte fra voksne som kjenner de godt.