Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt eventyrlige hovedkvarter i Wisconsin. Hovedkvarteret er som et Disneyland og den eksentriske eieren samler hvert år sine kunder i et gigantisk underjordisk auditorium med plass til 11 400 personer.

En heis går til helvete, og gulvene er merket med Djevelen, Satan og Belsebub . Bildene er fra en reportasje som New York Times laget fra Epics hovedkontor i Wisconsin. De beskriver hovedkontoret som en blanding av Alice i Eventyrland og Willy Wonkas sjokoladefabrikk. Foto: NTB / New York Times

Du forstår at ambisjonene er store når Epic selv kaller det eventyrlige hovedkontoret for The Intergalactic Headquarter. Adressen er The Milky Way der det ligger ute på et jorde med sauer og kyr utenfor byen Verona i Wisconsin. Når du nærmer deg og får se bygningene så lurer du kanskje på om du har kommet til en særegen kult eller til et nytt Disneyland.  New York Times skriver i sin reportasje at det er som å komme til Willy Woncha and the Medical Factory, med henvisning til Roald Dahls eventyrlige fortelling om sjokoladefabrikken.

Slik ser deler av det gigantiske hovedkontoret til Epic Systems ut fra luften. Bedriften omtaler det selv som «The Intergalactic Headquarter», og adressen er The Milky Way, skriver artikkelforfatter Roald Bergstrøm. Foto: NTB / Alamy Stock Photo
Hovedkontoret til Epic Systems er fullt av referanser til filmverdenen, fra Indiana Jones til Harry Potter. Er det den kuriøse gründeren som har fått fritt spillerom, eller er det en ny og bedre vei å drive et IT-selskap på, spurte New York Times i en reportasje i 2018. Foto: NTB/ New York Times

Hovedkvarteret er laget for å tilby et attraktivt arbeidsmiljø, men også for å imponere. Det underjordiske konferanserommet har plass til 11 400 mennesker i en bygning som ser ut som om den er hentet fra Ringenes Herre. Det er en kopi av Grand Central Station i New York og Kings Cross i London, det er en stor låve, det er temabygninger tildelt ulike eventyrfigurer som Alice i Underverden, Vismannen fra Oz, Harry Potter og det er mye annet som er moro for et firma som eies av en av verdens rikeste kvinner og har økonomi til å realisere dette.

Alle ansatt har sine egne kontorer, det gir 40 prosent høyere produktivitet, mener Epic.

Dette er på utsiden av hovedkvarteret til Epic. «Du forstår at ambisjonene er store når Epic selv kaller det eventyrlige hovedkontoret for The Intergalactic Headquarter. Adressen er The Milky Way», skriver artikkelforfatter Roald Bergstrøm. Foto: John Hart / AP

Hvert år samler Epic sine kunder i det store underjordiske auditoriet. Mange fra Helseplattformen og Midt-Norge har vært her på det årlige brukermøtet eller på konferanser eller kurs.  Det er ulike temaer for brukermøtene hvert år. Siste års tema var Midnight at the Museum og høydepunktet var når direktøren, Judy Faulkner kom utkledd som Amelia Earhart, den første kvinnen som fløy solo over Atlanterhavet, da hun kom for å holde sin tale.

Mange nordiske delegasjoner inklusive flere helseministre har latt seg imponere over hovedkvarteret når de har kommet på besøk. «De kom til Epic og lot seg begeistre» sa Jørgen Bansler, professor ved Universitetet i København om danske delegasjoner som reiste til USA og «han ble nærmest religiøst overbevist», skriver professor Ole Hanseth ved Universitetet i Oslo om en norsk helseministers besøk til Epic.

Judy Faulkner er sjef og gründer av IT-systemet Epic, som Sykehuset Levanger skal ta i bruk. Hun har blitt en av USAs rikeste kvinner på å selge journalsystemer til sykehus, skriver artikkelforfatter Roald Bergstrøm. Foto: Michelle Stocker / AP

Judy Faulkner er den eksentriske snart 80-årige milliardæren som eier det meste, og som ifølge Forbes artikkel The Billionaire Who Controls Your Medical Records  har blitt en av USAs rikeste kvinner på å selge journalsystemer til sykehus. Mottoet er Have Fun – Make Money og direktøren sier selv på sin blogg at Epic aldri har hatt behov for noe budsjett, kundene må betale det Epic forlanger. Norske firmaer som har kommet inn på det amerikanske helseteknologimarkedet har raskt lært seg at prisen kalkuleres ikke etter utviklingskostnadene, men etter den høyeste prisen de tror kunden eller forsikringsselskapet er villig til å betale.

Firmaet startet i det små i en garasje, men fra 2007 begynte pengene å strømme inn med store inntekter. Den store veksten kom takket være at Barack Obama i sin presidenttid satt i gang et storstilt prosjekt på 400 milliarder for å stimulere amerikansk økonomi gjennom å støtte helseindustri og sykehus slik at alle skulle få digital journalsystemer. Med Obamas støttepakke i ryggen og klausuler som hindret at kunder kunne si noe ufordelaktig om produktet kunne Judy Faulkner velge sin kunder blant de største og mest anerkjente sykehusene i USA. Sykehus som hun anser som for små, eller som ikke er villig til å bruke nok ressurser i form av tid og penger på å implementere systemet, får heller ikke kjøpt systemet. Judy Faulkner var i Trondheim før kontrakten med Helseplattformen. HMN var nok mest redd for at hun ikke ville selge systemet til Trondheim.

De fleste nyansatte i Epic kommer rett fra universitetet uten noe krav om at de skal ha kunnskaper om helse, skriver artikkelforfatter Roald Bergstrøm.

I likhet med enkelte andre milliardærer er Judy Faulkner filantrop og vil gi bort pengen sine til veldige formål. Hva det blir vet vi ikke.

Epics særegne bedriftskultur både fascinerer og forvirrer, men for Epic har den blitt en suksess. Kulturen med det magiske hovedkvarteret og de spesielle virkemidlene bidrar til at alle trekker i samme retning og er overbevist om at de leverer et produkt som er det eneste rette. Her er noen særpreg ved kulturen:

  • De fleste nyansatte kommer rett fra universitetet uten noe krav om at de skal ha kunnskaper om helse.

  • Alle ansatte må gå igjennom kurs og lære seg det spesielle verktøyet de bruker for å bygge løsningene.

  • Epic vil helst utvikle alt selv slik at det er små muligheter for andre til å levere delløsninger

  • Kundene kjøper et produkt som de ikke har fått se, men som de selv skal være med å bygge og utvikle.

  • Epic velger sine kunder. Dersom du ikke er god nok kunde så får du ikke kjøpt systemet

  • Det settes tidlig en Go-Live dag som skal holdes for enhver pris. Alle problemer og tillegg som kommer etter Go-Live blir betegnet som optimalisering.

Dette minner kanskje om Disney World, men det er et konferanserom på campusen til Epic Systems i Wisconsin. Selskapet står bak det nye IT-systemet som skal innføres ved Sykehuset Levanger, men har blitt svært omstridt. Foto: NTB / New York Times

Amerikansk og norsk arbeidsliv har mange ulikheter. Det som vi i Norge tar som selvfølgelige rettigheter er ikke det i USA. Det er merkelig at norske politikere som er begeistret for Helseplattformen ikke har reagert på en flere forhold:

Behandling av arbeidstakere har vært omstridt. Epic har kjørt rettssak mot arbeidstakere som har villet organisere seg i grupper med felles søksmål. Epic vant saken i Høyesterett i USA.

Under pandemien ble det store oppslag i media i USA om at Epic sine ansatte skulle fortsette med å møte opp på kontoret i hovedkvarteret i Wisconsin.

Så sent som i 2020 skrev direktøren i Epic brev til sine store amerikanske kunder og ba de gå imot det nye lovforslaget fra det amerikanske helsedepartementet som skulle gjøre det enklere for alle i USA å utveksle helsedata mellom ulike systemer.

I danske aviser skrives det at Epic tar ut penger fra sitt danske selskap og overfører på en slik måte til USA at de kan unndra beskatning.

Noe overraskende bruker Epic fortsatt databasen og utviklingsverktøyet MUMPS, eller Cachè som det nå heter. Det er et verktøy fra 70-årene som kan være effektivt til sitt bruk, men som ingen andre i Norge bruker. Hovedankepunktet er at helsedata og programvare er i samme løsning slik at det blir nesten umulig å bytte det ut på en rimelig måte en gang i fremtiden. Systemet er proprietært og tilfredsstiller ikke det som skal til for det som vi i Norge betegner som en god modell for helsedata. En kontrakt med Epic er en kontrakt for livet, den er vanskelig å komme ut av uten store kostnader for kunden.

En lite fleksibel arkitektur i kjernen av produktet er knyttet til logikken i hvordan det amerikanske helsevesenet fungerer. Dette skaper ifølge Helseplattformen selv daglige problemer og fører til tungvinte løsninger for brukerne. Helseplattformen har ikke tilgang til å kunne endre de grunnleggende funksjonene, slik at det blir i større utstrekning brukerne som må tilpasse seg Epic. Mange har trodd at når vi kjøper teknologi fra USA så får vi det siste og beste. Det er ikke alltid tilfelle.

Epic brukes av mange hundre sykehus i USA. Programmet har sørget for god inntjening for sykehusene med de kompliserte økonomiske oppgjørene mellom sykehus, pasient og forsikringsselskap. I Norge og i våre nordiske naboland har vi et annet helsevesen, slik at modellen til Epic har møtt problemer med frustrerte brukere, nedsatt produktivitet, komplekse brukergrensesnitt og økende kostnader. Om dette blir rett veg for det norske helsevesenet vil vi komme til å diskutere i mange år framover.