I Levanger ble det satset på buss i 2016. gjennom prosjektet Reis Smart. Samme år ankom det to hybridbusser og samtidig ble bussprisene redusert til kr 10 for en enkeltbillett og kr 100 for månedsbillett i en prøveperiode.

Dette tiltaket ga en stor passasjervekst og folk begynte å se bussen som et godt alternativ til bilen. Et annet viktig moment var at også ungdom hadde råd til å ta bussen i stedet for å bli kjørt av foreldrene. Med en senere økning til kr 20 for en enkeltbillett og kr 200 for en månedsbillett var fremdeles passasjertallet stigende. På denne tiden var det Trønderbilene som har sitt hovedkontor i Levanger som kjørte bussene.

I 2018 da AtB tok over ansvaret ble denne positive trenden i passasjertall stoppet effektivt, prisene steg og i dag ser vi omtrent tomme busser som kjører rundt i Levanger. Det å ta bussen er ikke lenger et alternativ. Årsaken er innlysende, prisene er alt for høye og familier og ungdom har ikke råd til å bruke bussen. En famille på fire som bor på Høgberget må betale 130 kroner ned til sentrum i Levanger. Med en slik pris er bussen dessverre ikke et alternativ.

Det vi ser i Levanger i dag er meningsløst. Tilnærmet tomme busser kjører hver dag fra bussholdeplass til bussholdeplass. Dette kan ikke være god økonomi for AtB og Trøndelag fylkeskommune som er 100% eier av AtB.

For å få tilbake passasjerene på bussene i Levanger, trengs en annen satsning der reduserte priser til et akseptabelt nivå må til. En buss med gratispassasjerer koster ikke mer en tom buss, passasjerer som betaler halv pris eller 10 kroner er mye bedre enn en tom buss.

SV vil derfor arbeide for å redusere prisene kraftig på bussene i Levanger. Det at flere tar bussen vil også være en fordel for klimaet og reduserte priser vil gjøre bussen til et reelt alternativ for kommunens innbyggere.

Gunnar Løvås

1. kandidat for SV ved kommunevalget