Gjennom satsingen LæreriNord, jobber vi systematisk sammen med kommunene og andre aktører innenfor skole og oppvekst for å øke rekrutteringen til lærerutdanningene og for å øke antall kvalifiserte søkere til lærerstillinger i barnehager og skoler i kommunene. Dette er et lagarbeid. Vi arrangerer målretta møter sammen med kommunene, inviterer potensielle søkere og forteller om hvilke muligheter som fins. Mange blir overrasket når de hører at de kan få ettergitt over 160.000 kroner på studielånet hvis de tar grunnskolelærerutdanning 1-7. Flere blir også overrasket når de hører at startlønnen for en grunnskolelærer nå er minimum 592.100 kroner.

Vi ser at måten vi jobber på gjennom LæreriNord har effekt. Flere av søkerne sier at satsingen og møtene var avgjørende for at de valgte å søke på en lærerutdanning.

Samtidig ser vi at vi må jobbe fra flere kanter. Vi må tenke nytt. Det haster med å gjøre konkrete tiltak for at flere barn i regionen skal få undervisning fra kvalifiserte lærere i årene som kommer. I de siste årene har Nord universitet årlig levert omkring 400 lærerkandidater til samfunnet rundt oss; barnehagelærere, grunnskolelærere og lærere til videregående skole. De jobber i barnehager og skoler rundt omkring i kommuner i Nordland og Trøndelag og andre deler av landet. Det er stort behov for lærere i hele regionen, og behovet for lærerkrefter i distriktskommunene er større enn noen gang.

Vi må fortsette å jobbe sammen for å snu den nasjonale utviklingen med at færre velger å ta lærerutdanning. Samfunnet trenger flere lærerstudenter.

 Styret ved Nord universitet ga i mai grønt lys for å søke Kunnskapsdepartementet om to piloter innenfor grunnskolelærerutdanningen. Målet er blant annet å: - Få flere til å velge ei femårig grunnskolelærerutdanning. - Svare på behovet små og mellomstore skoler har for lærere med undervisningskompetanse i flere fag.

Den ene piloten omfatter opptakskrav til utdanningen. Den gjør at studenter som tar eller allerede har en årsenhet i for eksempel engelsk, samfunnsfag og musikk, vil være kvalifisert for opptak til grunnskolelærerutdanningen og få årsstudiet innpasset i utdanningen. For disse søkerne erstatter da fullført årsstudium dagens poeng- og karakterkrav. Piloten kan også rekruttere personer som allerede jobber i skolen, men som ikke har tatt lærerutdanning.

Den andre piloten er ei femårig grunnskolelærerutdanning som omfatter 1-10. trinn. I tillegg til at du kan undervise på alle trinnene på grunnskolen, får  studentene undervisningskompetanse i flere fag enn i dagens utdanninger. Dette har vært etterlyst fra flere kommuner. Dagens grunnskolelærerutdanning deles inn i to, der du enten velger ei utdanning for å undervise på 1-7. trinn eller ei utdanning for å undervise på  5-10. trinn. I dagens ordning får du undervisningskompetanse i inntil fire og tre fag med disse utdanningene.

Begge disse forsøksordningene har som hovedmål å øke søkertilfanget til grunnskolelærerutdanningene og læreryrket. Mens den ene ordningen vil bidra til at flere kan være kvalifisert til å starte lærerutdanning, så vil den andre bidra til å rekruttere kvalifiserte lærere til de mindre kommunene og skolene.

Nylig kunngjorde regjeringen at Nord universitet får tildelt midler til flere tiltak som skal styrke fleksible utdanninger. Innenfor lærerutdanningene får vi blant annet 2,5 millioner kroner til veilederutdanning for ansatte tilknyttet barnehage- og skolesektoren, nær 2,5 millioner kroner til bærekraftig kunst og håndverk og 2,6 millioner til et nett- og samlingsbasert studium innenfor mat og helse. I tillegg får Nord universitet midler til sørsamisk språkopplæring og musikk. Også dette berører lærerutdanningene våre.

Vi må jobbe fra flere kanter for å få flere til å ta lærerutdanning og for å sørve kommunene med kvalifiserte lærere i tiden fremover.  En stor andel av studentene som tar utdanning ved Nord universitet, blir i regionen.

Rekrutteringssatsingen LæreriNord, midlene vi får til styrking og utvikling samt pilotene vi nå skal søke om, handler om bærekraft for regionen vår. Bærekraft for regionen vår er et lagarbeid, og vi ønsker at laget skal styrkes enda mer fremover. Dekan Rose Martin og fakultetsdirektør Olav Frigaard

Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet