Det er nok mange med meg på Skogn og Innherred som ikke er det spor overrasket over utsettelsen på E6 ved Norske Skog. Men ansvarlig for prosjektet har i det minste vist en flik av selvkritikk - ".. det kunne vært gjort en bedre jobb med kontrakten.."

Det er utrolig at ansvarlig for vedlikeholdet i 2022 ikke har mer bakgrunn enn at dette ikke var en del av "repertoaret" i forkant. Med alle prosjektene som en bør anta er i vedkommende sin CV, er det faktisk oppsiktsvekkende at en erkjenner en slik mangel på kompetanse.

Alt det prosjektleder ramser opp nå i et forsøk på å unnskylde en slett ledelse, er vel ganske selvfølgelige ingredienser i en slik vedlikeholdsjobb. Det er garantert mange entreprenører i distriktet som forlengst hadde vært ferdige med denne jobben om de  måtte forholde seg til en mer stringent kontrakt. Vi som har passert  strekningen daglig, har jo registrert liten aktivitet og få personer. Dette medfører liten framdrift.

Øyvind Sandvik Foto: Erlend Aune

Jeg har ingen grunn til å kritisere arbeidsstokken. De har lojalt forholdt seg til en kontrakt som er for dårlig. Med en mer kompetent ledelse og forberedelse burde jobben på Norges hovedfartsåre for lengst vært ferdigstilt.

Jeg har fortsatt ikke fått svar på spørsmålet jeg stilte i juni. Allerede der avslørte prosjektleder sin manglende kompetanse med det famøse svaret på spørsmålet om en hadde vurdert konsekvensene mht trafikksikkerheten i området. "Vi eier ikke området, så det har jeg ingen mening om!" Da gjorde jeg meg noen tanker om hvor dette kunne bære av sted. Det kom ikke svar på om manglende eierskap var grunnen til at en ikke hadde vurdert konsekvensene. I andre bransjer hadde en risikert å bane veien for å permittere seg fra stillingen eller i beste fall åpnet døra for å bli degradert.

I media har barns sikkerhet til og fra badestranda, trafikken til båthavna og yrkessjåførenes hjertet-i-halsen opplevelser, blitt grundig beskrevet.

Når det gjelder manglende framdrift, må en også minne om situasjonen oppe i Sogna ovenfor Vaterholmen i Verdal. Framdriften imponerer vel ingen etter en satte i gang arbeidet i den mest ustabile perioden i året rent værmessig, rett før jul ifjor. Da ble vi fortalt at det var det "beste" tidspunktet for slikt arbeid. Den tirsdagen de begynte, var det meldt ekstremvær lang tid i forveien. Forstå det den som kan!

Så langt jeg har registrert, er det ikke kommet informasjon om planene framover. Det har ikke en gang vært mulig å fjerne noen steinblokker som har ligget i veibanen på begge sider i flere uker. Hvorfor er ikke disse fjernet? Jeg bare spør?