Vi som har elever ved Stiklestad skole krever at politikernes økonomiske panikk ikke skal bli et mareritt for våre barn.

Vi i FAU ved Stiklestad skole registrerer med forferdelse at det nå er foreslått at elevene ved Leksdal skole skal overflyttes til Stiklestad skole allerede ved nyttår. I 2017 ble det vedtatt at elevene ved Leksdal skole skulle inn i nye (!) Stiklestad skole ved starten av skoleåret 2022/2023.

Stiklestad skole ble vurdert å være i så dårlig stand at det var nødvendig å bygge nytt, og prosessen ble etter hvert preget av spørsmålet hvor ny-skolen skulle ligge, og hvilke fasiliteter som skulle ligge i tilknytning til den. Men nå er vi altså der at Leksdalselevene er foreslått inn i en Stiklestad skole som på ingen måte er ny.

Vi har hatt samlinger i gymsalen, med bøtter mellom stolradene, for å fange opp regnet som drypper inn via taket. Håndduker brukes for å redusere trekk fra vinduene (som i gammelfløyen på skolen ikke er skiftet ut siden de ble satt inn på 70-tallet), og skolens ansatte plukker jevnlig døde mus inne på skolen. I tillegg kan Stiklestad skole skilte med et inneklima som gjør at flere elever er slitne og klager over hodepine etter endt skoledag. Det er inn i dette miljøet, at det nå er foreslått å tilføre ytterligere noen og førti nye elever – allerede fra nyttår.

Og for å være tydelig – vi stiller oss ikke negative til at det kommer elever fra Leksdal til Stiklestad. Men det må gjøres på en måte som oppleves som forsvarlig, som ivaretar elevene, og som sikrer at de nye elevene blir inkludert i klasse- og skolemiljø på en god måte. Vi føler oss på ingen måte trygge på at forslaget som foreligger, muliggjør dette.

Spørsmålene er mange. Hva har man tenkt ovenfor førsteklassingene fra Leksdal skole, som for ikke mange måneder siden begynte på en ny epoke av livet, og som kanskje nettopp har begynt å slå seg til ro i sin nye hverdag som skoleelever? De som plutselig rykkes opp – og som bare et halvt år etter skolestart må inn i en ny, stor omveltning?

Og som FAU ved Leksdal skole stiller spørsmål ved i sitt leserinnlegg i Innherred 8. november – hvilke tanker er tenkt med tanke på at Leksdal skole er en fådelt skole, hvor undervisningsopplegget er annerledes enn det er på Stiklestad skole? Hvordan skal lærere og annet personell ved Stiklestad skole ha sjanse til å bygge en fellesskapsfølelse og et felles klassemiljø, om de nye elevene i en kortere eller lengre periode kanskje må benytte separate undervisningsopplegg? Og hvordan skal en klare å ta godt vare på elever fra Leksdal som eventuelt måtte ha med seg spesielle behov oppe i dette?

Dette er ikke oppskriften på en tryggere skolehverdag for noen, verken nåværende elever eller nye.

Tiden fra budsjettforslaget vedtas til leksdalselevene er tenkt inn i klasser og korridorer ved Stiklestad skole, er i tillegg latterlig kort. Hvilken furore ville det ikke blitt på en arbeidsplass, om ansatte i arbeidslivet fikk så liten tid på å omstille seg? Et skoleskifte er en stor hendelse i et barns liv, og selv om mange barn vil takle denne greit, vet vi også at en del elever vil oppleve dette vanskelig, og i verste fall kunne slite med konsekvensene av dette i lang tid. Å overilt utsette barn og unge for en risiko, kun for å spare kroner i et kommunebudsjett, er en kortsiktig løsning som kan gi langsiktige utfordringer.

Og la oss med det samme si noen ord om trafikksituasjonen omkring skolen, slik den er nå. Det ble for noen år tilbake søkt om midler til å gjøre noe med den uoversiktlige og utrygge trafikksituasjonen omkring skolen, men dette ble avslått, da det ikke var formålstjenlig å bruke midler på gamleskolen, all den tid det skulle stå en ny skole klar om et par år. Så kommer da altså et forslag om at flere elever skal inn på Stiklestad, noe som vil medføre mer trafikk, og flere barn i trafikkbildet.

Dette er ikke oppskriften på en tryggere skolehverdag for noen, verken nåværende elever eller nye. Det legges opp til et sjansespill med barn og unges livskvalitet og velvære, og uforutsigbarheten med hva som skjer med skolebygget og eventuell ny skole, henger som en svart sky i horisonten. Vi aner per i dag ikke om den foreslåtte løsningen vil være en situasjon elevene og nærmiljøene i Leksdal og Stiklestad må leve med på ubestemt tid. Skolestrukturdebatten må landes, og forutsigbarheten må tilbake. Ikke bare for nåværende innbyggere, men også for å kunne være en attraktiv bostedskommune for nye barnefamilier som vil trekkes til Innherred når nye arbeidsplasser dukker opp rundt oss – noe vi vet er på trappene. Har vi råd til at barnefamilier velger vekk Verdal som bosted på grunn av uforutsigbarhet og en rotete prosess omkring skolestruktur?

Uansett tidsaspektet på dette, er ikke å innføre en stor livsomveltende forandring for barneskolebarn med noen få ukers varsel, måten å gjøre det på.

Som foreldre til elever ved Stiklestad skole, føler vi et ansvar for å gjøre kommune og politikere klar over hvilke konsekvenser dette budsjettforslaget kan få. Vi deler FAU ved Leksdal skole sine bekymringer, og ber om at politikerne prøver å sette seg inn i barnas situasjon når de skal behandle budsjettforslaget. Vedtaket som ble fattet om nedleggelse av Leksdal skole med påfølgende overflytting til Stiklestad, forutsatte at det stod en nybygd skole klar – en ny skole som trengs, som må på plass. Dagens situasjon er at det virker usikkert om det i det hele tatt blir en ny skole på Stiklestad.

Foreldreutvalgets arbeidsutvalg (FAU) ved Stiklestad skole