Oppgjennom årene har det vært en diskusjon om satsing på vei og jernbane. Store ambisjoner om å elektrisere Trønderbanen og mer gods fra vei til bane har vært gjennomgangstema i mange år. Lite eller ingenting har skjedd for å styrke dette. I følge BaneNor, så er det ikke plass til flere tog på norske jernbanestrekninger. De må si nei til selskaper som ønsker å kjøre tog, det er fullt. BaneNor mener at skal man få plass til flere tog, må det bygges ut både to-spor og krysningsspor. I forbindelsen med brukollapsen på Dovrebanen, må mye av godset fraktes på Rørosbanen. SJ har satt opp en ekstra direkte togavgang mellom Trondheim og Oslo.Problemet er at denne banen ikke er dimensjonert for større trafikk. Det diskuteres om det skal kjøres kun godstog på banen. FrP mente på et innslag på TV at man måtte kjøpe inn flere nye tog som skulle kjøre på Rørosbanen. Det hjelper ikke å kjøpe inn nye tog når det ikke er plass på banen. Det blir bare venting og venting på møtende tog.

Når vi nå ser at E6 blir utbygd med 4-felts motorvei i store deler av Trøndelag, og en jernbane som står mer eller mindre «på stedet hvil», er det ikke vanskelig å forstå hvor økningen i person- og godstrafikken vil komme. Og hvorfor har det blitt slik? Dette er politisk viljestyrt. Det har ikke vært politisk vilje til å satse på jernbanen. Vuddudalen og Langstein har vært en flaskehals på E6, det er det ingen tvil om. Det har også blitt brukt argument at det er rasfarlig langs Langstein, og derfor farlig å kjøre der. Det kan overhodet ikke stemme, for er det så farlig, så må jernbanen flyttes øyeblikkelig. Og det er jo på jernbanen at ulykken har skjedd. For mange år siden kjørte nattoget fra Bodø inn i et steinras i Langstein. Det fremste lokket hoppet av skinnene og havnet på E6. Den ene lokføreren mistet livet. Etter det så er det vel jernbanen som skulle vært flyttet først. Det er jo helt utrolig at når det skulle skje en ombygging av E6, at man ikke tok med jernbanen samtidig. I flere land, bl.a. i Sverige, bygger de vei og jernbane samtidig når det skal bygges begge deler. De sparer milioner av kroner ved en slik sammenslåing av byggeprosjektene. Hvorfor klarer vi det ikke her? Det virker som vi er «vaksinert» for slikt samarbeid.

Vi har kompetanse og penger til å satse på jernbanen. Det vi har stor mangel på, er politisk vilje. Erna Solberg har signalisert at hvis Høyre kommer i regjering, så vil det bli mindre overføring til jernbanen. Det skal altså bli mindre satsing på tog. Og da blir vel intensjonen om mer gods fra vei til bane bare illusjon. Å få elektrisk tog til Steinkjer kan man vel se langt etter. Det har vært en drøm om to tog i timen mellom Trondheim og Steinkjer, og faren er vel at dette fortsatt blir en drøm. Alt dette er politisk viljestyrt.

Skal man nå målene om mer gods fra vei til bane, og ikke minst utbygging av Trønderbanen, må det skje betydelig bevilgninger til jernbanen. Skal jernbanen være en effektiv transportåre, må vi forvente at det skjer utbygginger og forbedringer de neste ti årene. Er det mulig? Ja, det er det, hvis det er politisk vilje til det. Det blir ikke større kapasitet på jernbanen bare at man snakker om en målsetting om mer gods på jernbanen. Man må gjør noe med det.

Da jeg var politisk aktiv på slutten av 80-tallet og starten på 90-tallet, var det diskusjon om elektrisk jernbane fra Trondheim til Steinkjer. Nå blir det elektrisk til Stjørdal og Meråkerbanen. Dette går for langsomt. Vi kan ikke holde på å diskutere i flere 10-år for å få bygd ut og forbedre jernbanen.

Så da blir det spennende å høre fra de forskjellig politiske partiene hvordan de ser for seg jernbanen i Norge i fremtiden. Skal vi bygge ut 4-felts motorvei i stor stil mens toga må kjøre på en museumsbane?

Og hvorfor kan ikke buss/tog-samarbeidet være på hele strekningen Trondheim-Steinkjer? Da ville det jo være mye billigere å reise med tog enn å kjøre bil. Er det mulig? Ja. Er det politisk vilje?

Det er jo også en annen sak i forbindelse med dette, beredskap. Beredskap er noe vi i Norge har vært for dårlig på. Det så vi etter terroren i Oslo og Utøya. Vi så det i forbindelse med Covid. Og vi ser det nå i forbindelse med storflommen, hvordan man skulle frakte folk og gods. Med Finnlad inn i NATO og Sverige snart inn, har hele forsvarsområdet endret seg. Her kan det bli snakk om frakt av tungt militært utstyr, og det er bare i nordområdene at det er landfast mellom de tre landene. Hvis en ser for seg frakt av militært utstyr fra Finnland til Norge med jernbanen, så er det Ofotbanen som blir brukt. Skal utstyre lengre sør, så kommer man ikke lengre med jernbanen. Så da er det kanskje aktuelt å bygge sammen Nordlandsbanen og Ofotbanen. Så er det vel mange som sier at dette koster. Ja, beredskap koster, og det koster å ha dårlig beredskap også når man trenger det. Denne utbyggingen må skje med ekstrabevilgninger, ikke gjennom de forskjellige budsjettene. Dette fordi det er en nasjonal beredskap.

Asgeir Lund