Verdal kommune er en dårlig arbeidsgiver for de ansatte på Frisklivssentralen og har holdt de ansatte på pinebenken siden vedtaket i desember 2021. Det ble streke reaksjoner da kommunedirektørens forslag ble kjent i fjor høst: «Frisklivssentralen er ingen lovpålagt oppgave, og foreslås avviklet i løpet av andre halvår 2022».

For å dempe reaksjonene fikk Sp i budsjettdebatten i desember vedtatt en omformulering, som viser seg å være en skinnmanøver:

«Før budsjettpremiss «Avvikling av Frisklivssentralen» iverksettes, skal det legges frem en politisk sak der kommunens tilbud innenfor forebygging, helsefremming, læring og mestring beskrives. Det skal være spesielt fokus på hvordan tilbud og brukergrupper ivaretas etter at Frisklivssentralen er nedlagt.»

Arbeidet med å beskrive kommunens tjenestetilbud ble satt bort til et konsulentfirma - PWC. Verdal kommune fikk rapporten 28.februar, men de ansatte på Frisklivssentralen fikk ikke se den før sakspapirene til møte i Eldrerådet ble lagt ut på kommunens hjemmeside nå i mai.

Slikt hemmelighold av en rapport som direkte angår egne ansatte vitner ikke om særlig tru hverken på egne argumenter eller på verdien av samarbeid med egne ansatte.

PWC-rapporten er ikke verdt papiret den er skrevet på, og jeg håper Verdal kommune ikke har betalt kr.200.000-300.000,- for den. For å redusere Frisklivssentralen betydning bruker konsulentfirmaet alt fra antall deltakere i Sagamarsjen til foreldremøter i barnehager for å vise at Verdal kommune har mange andre tjenester innen forebygging og helsefremming.

Det foreligger ikke noen omforent forståelse av hvilke tiltak/tjenester som bør regnes som forebyggende og helsefremmende.

Uten å definere eller belegge hva som kan sammenliknes, uten å legge frem noen kvalitative mål ramser rapporten opp 53 tjenester som Verdal kommune tilbyr og som når 7400 brukere årlig. Med en slik metode kan kommunestyret trygt legge ned Frisklivssentralen som bare har «79 unike brukere og i tillegg 15-22 brukere på daglige måltidstreff» (overskrift side 16 PWC-rapporten).

Når det gjelder kvalitetssikring av de tallene konsulenten bruker kan estimert antall brukere av leseombud tyde på dårlig sikring. Rapporten oppgir 1000 brukere, mens det reelle tallet på dette fine tiltaket er under 100. Tiltaket ligger under biblioteket og ansvarlig der har ikke oppgitt noe tall (Var ikke klar over at rapporten er utarbeidet). Så hvem har lagt inn tallet i PWC sitt regneark?

Nå må det påpekes at PWC-rapporten ikke foreslår nedlegging av Frisklivssentralen, det er det kommunedirektøren som gjør for å spare penger. PWC-rapporten foreslår:

 «For å få mer innsikt i tjenestetilbudet anbefales det å gjøre en mer grundig kartlegging hvor det innhentes mer informasjon om hver enkelt tjeneste.

«I veileder for Frisklivssentraler utgitt av Helsedirektoratet (2016) står det at brukermedvirkning bør være sentralt i planlegging, utforming og gjennomføring av tilbud. Denne oppsummeringen gikk ikke inn på spørsmål om brukere hadde en medvirkning i tjenestene i Verdal, og det bør derfor vurderes om dette bør kartlegges for å sikre riktig grad av involvering og samarbeid med brukere og pårørende i kartlegging av behov, planlegging, utvikling og evaluering av tiltak».

Med en slik konklusjon burde Eldrerådet og kommunestyret sende saken om Frisklivssentralen i retur til administrasjonen. Det som foreligger, er jo en rapport som foreslår å utarbeide den rapporten som skal danne grunnlag for å ivareta brukergruppenes og som skal foreligge før budsjettpremiss «Avvikling av Frisklivssentralen» iverksettes.