Jeg har en jobb jeg er veldig glad i. Å få jobbe med barn og ungdom, er utrolig fint! Jeg vet også at dere andre som jobber innenfor helse i kommunen vår, har valgt jobben deres fordi det er givende å jobbe med mennesker. Sammen skal vi bistå i ulike deler av livets faser – fra vugge til grav. Tydelig, modig og stolt, har vært et kjent slagord for oss sykepleiere.

Vi er opptatt av å gi god omsorg, samtidig som vi også er forpliktet til å gi god og forsvarlig helsehjelp. Faget er det VI som kan, og da er det også VI som må være stemmene til brukerne og pårørende i ulike situasjoner.

Vi fikk en pandemi i en allerede presset kommunehelsetjeneste. På forhånd hadde flere som jobber innenfor helse, kjent på en stor arbeidsbelastning over tid. Stadig flere oppgaver innenfor stadig knappere ressurser. Ansatte har sagt fra at de ikke klarer å gi god nok helsehjelp, og det har vært bekymring for hvor dette skal ende. Kommunen har mistet mange dyktige ansatte innen helse de senere årene. Folk har sluttet.Når samfunnet gradvis ble gjenåpnet etter pandemien, øynet vi et håp om å kunne gi gode tilbud til brukerne våre. Vi gledet oss til å drive fagutvikling igjen, løfte sykepleierfaget! Gi gode tjenester.

La meg være helt tydelig – det siste vi trengte nå, var et tidkrevende journalsystem. Et journalsystem som har vært veldig omstridt, men som kommunen likevel valgte å gå for. Innføringen av Helseplattformen, har krevd betydelige ressurser. Vi har sett ledere og superbrukere bruke utallige timer på å forberede innføringen av Helseplattformen. Det vil også kreve betydelige ressurser av oss alle i en god tid fremover – tid som vi gjerne heller skulle ha brukt på å gi helsehjelp og skape gode menneskemøter. Det gjør det ikke enklere for helsepersonell som skal bruke det, at fallgruvene ser ut til å være store for at det kan skje feil som skyldes såkalte «brukerfeil» fra oss ansatte.

Helseplattformen er i seg selv et lite brukervennlig journalsystem. Som ansatte så blir vi utfordret på å løse ting best mulig innenfor de ressursene som finnes, noe som innebærer å jobbe smartere. Nå – etter en måned med Helseplattformen, føles det som å gå mange steg tilbake. Hjertet er hos brukerne, men øynene er på pc skjermen. Det er mange ansatte som er slitne, som føler de får mindre tid til brukerne, men som smiler og sier at ting går ganske bra. Det passer seg best.

Det er nå vi må være modige. Det er viktig at vi tar med oss det som fungerer i Helseplattformen, men det er også viktig at vi tør å si fra om der det er alvorlige mangler og avvik. Det er igjen VI som kan faget vårt, og det er VI som kan lovverket vårt. I lov om helsepersonell, paragraf 17, står følgende: «Helsepersonell skal av eget tiltak gi tilsynsmyndighetene informasjon om forhold som kan medføre fare for pasienters ellers brukeres sikkerhet». I kraft av å være modige, er det generelt viktig at vi uttaler oss om faget vårt. Det er viktig at kommunen har ansatte som gjør ledelsen god. Hvem andre enn oss som er utdannet innen helse skal kunne vite hva som er god og forsvarlig helsehjelp? Da er det også avgjørende å ha en kultur som gjør det trygt å fortelle hvordan man opplever å få utrette faget sitt i møte med brukerne.

Jeg leser i Innherred at både kommunedirektøren og kommunalsjef velferd uttaler at de vil presisere at kjerneverdiene i kommunen vår er å være åpen og modig, og at ansatte får lov til å uttale seg. Det tenker jeg er et godt utgangspunkt i den tiden vi går inn i nå. Kjære kollegaer: vi må bruke denne muligheten til å være åpne og modige. Vi må bruke denne muligheten til å si fra oppover tjenestevei og i tillitsvalgtapparatet om hvordan ståa er innenfor helse i kommunen vår. Vi må også være gode samfunnsaktører, være med i debattene som angår helse og innbyggerne våre, og tørre å stå fram!

Og til dere ledere: da er det veldig viktig at dere forvalter opplysningene på en god måte og lytter til oss ansatte. Det er viktig at dere viser at det er rom for å være åpen og modig, det må kjennes trygt - da blir det også mindre grums under overflaten.

Så har vi lov til å være litt stolte. Vi må være stolte av den jobben vi gjør. Riktignok vet vi at tiden ville vært bedre anvendt ved å bruke den på brukerne enn i et journalsystem som det blåser godt rundt for tiden. Vi må stå sammen, støtte hverandre og være stolte over den utdanningen vi har. Vi må være stolte over at vi utgjør en forskjell for noen i jobbene våre.

I og med at tydelig, modig og stolt passer så godt inn i kommunens egne kjerneverdier, så er det på høy tid at vi løfter nettopp det. Vi skal ikke løpe fortere enn det vi allerede gjør, men vi skal være rake i ryggen og kjempe for gode helsetjenester til innbyggerne i kommunen vår.