Nesten 250 har søkt på noen få lærerstillinger i Levanger og Verdal. Dette er første kull med lærerstudenter som tar femårig masterutdanning, etter Solberg-regjeringens store lærerreform for fem år siden. For Levanger og Verdal er dette et luksusproblem. Det er få kommuner her i landet som kan skilte med en kø av godt utdannede lærere som ønsker seg jobb. Det er naturligvis nærheten til lærerutdanningen i Levanger som er årsaken til at det er slik. Dermed blir det for mange søkere i forhold til antall jobber her i Levanger og Verdal. Synd for lærerne som søker jobb, men bra for elevene. For godt utdannede lærere er jo ingen selvfølge.

Barn i Levanger og Verdal møter utdannede lærere i så å si alle klasserom, viser en oversikt fra Utdanningsforbundet. Her er vi blant de beste i landet.

Hva får skolene i Levanger og Verdal igjen for denne luksus-situasjonen? Når vi har så kompetente lærere, kunne vi tenke at elevene her gjør det riktig godt i skoleundersøkelser. Men slik er det ikke. Tall viser at skolene har mye å gå på.

I nasjonale prøver scorer Levanger dårligere enn landet i engelsk, de er på landsgjennomsnittet i regning, og gjør det litt bedre i lesing. I Verdal gjør elevene det betydelig dårligere enn landsgjennomsnittet i alle fag, viser tall fra udir.no. Dette er tall som måler elevenes kunnskapsnivå, altså kan foreldrenes bakgrunn også påvirke tallene. For det er ikke bare skolene som påvirker elevens læring – hjemmet har også stor betydning.

Derfor har forskere funnet en annen måte å vurdere på hvor god skolene er – denne oversikten kalles skolebidrag. Ved å kontrollere for foreldrenes bakgrunn, kan forskerne si ganske presist hvor god kvalitet de ulike skolene her. Denne oversikten er ikke god lesing her på Innherred: Levanger gjør det dårligere enn landsgjennomsnittet, og Verdal gjør det betydelig dårligere.

Hvorfor gjør ikke skolene her på Innherred det bedre, når tilgangen til kompetente lærere er så god? En god skole er den viktigste starten på livet vi kan gi. Derfor trengs det mer oppmerksomhet rundt innholdet i skolen. Jobbes det på riktig måte i skolen på Innherred i dag? Bør det tenkes nytt rundt etablerte måter å gjøre ting på?

Uansett hva svaret på spørsmålene er: Det er for dårlig at Levanger og Verdal ikke kan vise til bedre tall i grunnskolen når det er så god tilgang til kompetente lærere.

Hvorfor gjør ikke skolene her på Innherred det bedre, når tilgangen til kompetente lærere er så god? skriver redaktør Espen Leirset.