Norges Bank økte styringsrenta med et halvt prosentpoeng i slutten av juni. Sentralbanken varsler at renta trolig vil øke igjen i august, og den skal videre opp i 2023. Fortsatt er renta under det sentralbanken oppfatter som et «normalt» rentenivå. Derfor må vi alle stramme livreima når renta går opp.

Å bruke markedsmakten man har som forbruker, betyr at man hele tiden må følge med på gode tilbud – og bytte leverandør når det er penger å tjene, skriver redaktør Espen Leirset.

I dag ligger rentene på boliglån på rundt tre prosent. Dette vil øke til rundt fire prosent i 2023, varsler SSB. Det er de økte prisene som er årsaken til at Norges Bank setter opp renta. Renteoppgangen skal føre til at prisene ikke galopperer videre opp. Hvis Norges Bank ikke får kontroll på de økte prisene med renteoppgangen, kan de bli tvunget til å sette renta enda mer opp. Det kan skje dersom finansminister Trygve Slagsvold Vedum ikke klarer å bremse regjeringens pengebruk.

Uansett vil renteoppgangen bli tøff for mange. Selv om boligprisene på Innherred er lavere enn i storbyene, har prisene også økt mye her de siste årene. For unge familier er en renteøkning svært dårlig nytt. Det gjør direkte innhugg i lommeboka. Bankene melder om at kunder er usikre og bekymret. Folk er bekymret for renta, men også for økende strømpriser, matpriser, priser på drivstoff og byggevarer.

For vanlige folk betyr renteoppgangen at livreima må skrus til. Bankene anbefaler folk å gå gjennom sitt eget forbruk, og lete etter innsparinger. Både i matbudsjettet, men også ved å kutte i abonnementer som Netflix og Spotify, og å sjekke når strømprisen er lavest. Dette er jo greie råd. Men et viktig tilleggsråd er å bruke forbrukermakta si overfor de aktørene du må ha et kundeforhold til. Finnes det en strømleverandør som tilbyr deg lavere pris? Bytt! Finnes det et forsikringsselskap som kan tilby billigere forsikringer? Bytt! Finnes det et telefon- eller bredbåndselskap som tilbyr deg bedre pris? Bytt! Finnes det en bank som tilbyr deg bedre rente enn der du er? Ja, du skjønner…

Selskapene belønner ikke kundene sine for lojalitet. De lever i en konkurranseutsatt verden, og det beste for dem er å ha lojale kunder som ikke sjekker prisene for ofte. Å bruke markedsmakten man har som forbruker, betyr at man hele tiden må følge med på gode tilbud – og bytte leverandør når det er penger å tjene.