Nå er det vanlige folks tur til å bli flådd i trafikken. Det er ikke et slagord som klinger så bra i valgkampen, men det er ganske presist å ta fram etter at bøtesatsene i trafikken er skrudd opp med 30 prosent. Begrunnelsen er å fylle opp statskassen, for instansene som jobber med trafikksikkerhet, går imot de høye bøtene.

Blir man tatt for ulovlig mobilbruk, får man nå 9700 kroner i bot. Dette er 2250 kroner mer enn i fjor. Alle bøtesatsene går kraftig opp. Ei bot som før var på 9300 kroner, vil nå være på 12.100 kroner. Økningen er rundt 30 prosent over hele linja. Norske trafikkbøter er så høye at politiet selv er skeptiske: «Dette innebærer en betydelig straffeskjerping for overtredelser etter veitrafikkloven som det etter vår mening ikke foreligger tilstrekkelig grunnlag for», skriver politiet ifølge VG. Riksadvokaten slutter seg ikke til forslaget om høye bøtesatser, og mener det ikke er begrunnet godt nok. Advokatforeningen er også kritiske: – Vi mener at bøtene allerede var på et høyt nivå og at hvis man øker mer blir de både urimelig og uforholdsmessig, sier generalsekretær Merete Smith til avisen. Selv Trygg Trafikk er skeptiske: Mye tyder derfor på at en ytterligere økning på 30 prosent ikke vil ha ønsket trafikksikkerhetseffekt. Tvert imot er det fare for at befolkningen vil oppleve et slikt nivå som urimelig, skriver de ifølge VG.

Selv politiet er skeptiske til de høye bøtesatsene som regjeringen har innført. (Arkivbilde) Foto: Cornelius Poppe / NTB

Regjeringen er så ivrig på å øke bøtesatsene at de ikke kunne vente på at forslaget var ferdig utredet før de ble vedtatt. Advokat Brynjar Østgård mener at økningen i bøtesatser er ulovlig. Han har fått innsyn i regjeringens prosess, hvor det tyder på at det er budsjettmessige hensyn som ligger bak økningen. Saken var heller ikke utredet på forhånd. Begge deler kan være et brudd på forvaltningsloven. Vi håper advokat Østgård vinner fram overfor den grådige staten.

I en tid hvor alle priser øker, skrur staten opp prisen på bøter mer enn noe annet, skriver redaktør Espen Leirset.

Grunnen til at vi har Europas høyeste trafikkbøter er at verdens rikeste stat trenger penger for å få budsjettet sitt til å gå i hop. Det gir oss følelsen av en usmakelig og grådig stat. I en tid hvor alle priser øker, skrur staten opp prisen på bøter mer enn noe annet. Regjeringen lovte oss at det skulle være vanlige folks tur. Det er åpenbart vanlige folks tur til å bli flådd i trafikken.