Debatten om Levanger sentrum må ikke spore av før den begynner.

«Nå forsvinner gratisparkeringen i Levanger – her må du punge ut», hevdes det på nyhetsplass i enkelte aviser. Med en slik måte å presentere planene må, vet man hva svaret fra kommentarfeltet blir: Kommunen er idioter, griske, og nå vil de ta livet av siste rest av næringsliv i Levanger sentrum. Sukk.

For det første: Levanger kommune har bedt om innspill til ny parkeringspolitikk, og ikke besluttet noe som helst. For det andre er prisen for de første to timer én (1) krone i de første to timer. Hensikten med enkroningen er å få folk til å registrere seg i appen.

Det er ille hvis debatten om Levanger sentrum henfaller til debatt om én krone er å betrakte som gratis eller ikke. Det er iallfall ikke presist å formidle det som om man må «punge ut» for å parkere. Det er en oppskrift for å spore av debatten før den er i gang.

Kanskje trengs også inspirasjon fra andre byer. Et enkelt sted å begynne, er Torvet i Trondheim. De fleste er enig om at Torvet har blitt triveligere etter at biltrafikken forsvant, og folk overtok byens viktigste plass, skriver ansvarlig redaktør Espen Leirset i lederartikkelen. Foto: Glen Musk, Adresseavisen

Lærdommen for Levanger kommune får være å ta grep om kommunikasjonen rundt sine forslag. I dag virker det som forslaget om parkering kommer fra intet. Det er ikke politisk ledelse som legger det fram, og den politiske forankringen virker uklar. Forslaget er en del av en byutviklingsstrategi, men hvem kjenner til dette? En slik strategi er svært viktig og nødvendig, men hvor er den politiske forankringen? Det trengs et tydeligere politisk eierskap og lederskap til planen dersom byutviklingsstrategien skal lykkes.

Levanger sentrum domineres i dag av biltrafikk. Det er ikke et trivelig sted for gående eller syklende. Vil man kose seg utendørs ved Levangers ene hotell, bør man ha en fetisj for støvsmak i munnen og like duren av tungtrafikk.

I en moderne by bør barn, unge og småbarnsforeldre ta eierskap til byrommet. Torget bør preges av gatefotballkamper, lekende barn eller kortreiste salgsboder i stedet for opptegnede parkeringsplasser.

Andre byer finner måter å gjøre biltrafikken mindre dominerende på. For å lykkes, trengs flere virkemidler - både pisk og gulrot. Kanskje trengs også inspirasjon fra andre byer. Et enkelt sted å begynne, er Torvet i Trondheim. De fleste er enig om at Torvet har blitt triveligere etter at biltrafikken forsvant, og folk overtok byens viktigste plass.

Kanskje går det an å gjøre det triveligere i Kirkegata også?

Omdannelsen av Torvet i Trondheim, fra bilbasert trafikkryss til festplass, vant Landskapsarkitekturprisen 2020. Mønsteret på plassen er inspirert av trøndersk åkletradisjon og det er gitt rom for nærmere 1000 sitteplasser. Foto: Glen Musk, Adresseavisen