Regjeringen har ingen troverdighet dersom den vedtar å bygge skipstunnel på Stad, samtidig som den hevder at neste års budsjett er stramt.

Før helga skjedde en ny alvorlig ulykke på E6 i Verdal. To biler kolliderte, med alvorlig personskade. Det er tragisk, men ulykker på E6 i Verdal og Levanger er i ferd med å bli en vane. La oss ikke være i tvil: De mange ulykkene skyldes en E6 som er av elendig standard. Disse ulykkene er det mulig å forhindre med rette politiske tiltak. Det politiske tiltaket heter bedre og sikrere veg. E6 på Innherred er blant Trøndelags mest trafikkerte strekninger. Her er det plenty farlige avkjøringer og høy ulykkesrisiko. Men bevisstheten for vegstandarden synes å være helt fraværende i Statens vegvesen og blant våre regionale politikere. Enkelte ledende politikere i vårt fylke synes mer opptatt av å framsnakke Stad skipstunnel enn å framsnakke E6 i eget fylke.

Stad skipstunnel har kommet inn på statsbudsjettet neste år med tre milliarder kroner. Skipstunnelen har siden 1990 vært gjennom 20 ulike utredninger. Skipstunnelen er et prosjekt med stor lokal velvilje, men flere fagmiljøer er dypt kritiske. De mener det er skole-eksempel på uvettig pengebruk. Et eksempel på et prosjekt hvor lokale krefter bruker mange år på å få gjennom et prosjekt med tvilsom samfunnsøkonomisk nytte. Skipene langs kysten blir stadig mer moderne og bedre i stand til å håndtere dårlig vær. Å bygge en tunnel som ly for været, når skipene langs kysten er teknologisk bedre enn noen gang, er feil bruk av knappe ressurser.

Her på Innherred bygges det nå skikkelig veg fra Åsen til Stjørdal. Dette skjer på overtid, og det er Ernas fortjeneste. Det var under hennes regjering at landet fikk en mer rasjonell vegpolitikk. Dette går ut på å bygge veg der samfunnsnytten er størst. Ikke til de lokale kreftene som roper høyest, som på Stad. Den rødgrønne regjeringen virker mindre i stand til å prioritere vegbygging der samfunnsnytten er størst. I stedet gjør de seg til offer for lokale kampgrupper.

Man får akseptere at viktige E6-prosjekter blir utsatt hvis det er tomt for penger. Men dersom regjeringen bygger skipstunnelen på Stad, har dette argumentet ingen troverdighet lenger.