Det skjedde i de dager, etter Singles Week, Black Friday, Cyber Monday og Inkasso Thursday, at det gikk ut en TikTok fra Keiser Bezos om at hele verden skulle delta i en challenge.

Dette da Google og Zuckerberg var landshøvdinger på Internett og i virtual reality.

Og alle dro opp sine smarttelefoner for å gjøre slik keiseren fortalte dem: mim og dans for å delta.

Andreas Ryen Eidem, spaltist i Innherred. I det daglige tekstforfatter i Tibe T Reklamebyrå i Trondheim.

Josef og Maria hadde latt seg innskrive på Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, TikTok, Twitch og Meta. De filmet hverandre i danseutfordringen, i håp om å øke følgerskaren og kjøpekraften.

«Vi venter barn», hadde Maria meldt på YouTube-kanalen sin – Tømrerfrue – åtte måneder tidligere. Hun var ung og pen og kunne daglig mette 5 000 følgere med to antrekksbilder, én Q & A der hun svarte på rykter, og én VLOG med sminketips. Hun var en mikro-influencer og fikk penger av landsbyens kremmere for å lede mennesker ut i fristelse.

På grunn av den forestående fødselen, var det overflod av babyprodukter i Josefs og Marias hjem: ammeinnlegg i skinn, vognposer for baby i halm, samt kortreiste krybber i bærekraftige materialer.

Influencermiljøet holdt nattevakt og fulgte Marias babyshower direkte på Instagram. Josef kortet ned ventetida med å delta i en give-away der premien – en robotstøvsuger som kunne suge opp både fliser og bjelker – kunne hentes ut på nærmeste pergamentrull-i-butikk. Alt han trengte å gjøre var å følge, like og dele.

Men det var på weekendtur at tiden kom da Maria skulle føde.

Det hadde vært masse ledige rom på bookingsidene. Skyhøye priser på parafin og en landeplage som aldri så ut til å gi seg, skapte uro blant menneskene. Josef hadde betalt for hotellrommet med sitt bonuskort og løst inn nok poeng til en oppgradering – et Deluxe-rom. I Rom.

Og Maria fødte sin sønn, den førstefødte, etter en hot stone-massasje i hotellets spa. Akkurat i tide til å lage en VLOGMAS med tittelen: SÅ LYKKELIGE: NÅ ER VI TO BLITT TRE.

Men det var noen følgere i nærheten, som så at de var på sykehus på Snap Map. De publiserte raskt en Instastory, der Josef og Maria ble tagget sammen med en emoji av en baby og et hjerte. #nybakteforeldre

Med ett stod den store nyheten i feeden foran dem. Varslene bar bud om en stor glede: «I dag er det født en ny bruker som skal finne frelse. I SoMe».

Tre youtubere bar fram gaver til barnet: kryptovaluta, virtuell kunst og rabattkoder.

Og med ett var Josefs og Marias feed omgitt av tomler og hjerter.

En meme-engel i sang en himmelsk sang:

«Ære være Zuckerberg i det høyeste, og fred foran strømmetjenestene blant mennesker som har alt de trenger».

Alle som fulgte nyhetsstrømmen delte og kommenterte det meme-engelen fortalte. Men Maria gjemte alt i nettskyen, og grunnet på det.

Følgerne vendte så tilbake til den virtuelle verdenen, som avatarer i det neste store: metaverset.

Det ble holdt digital og smittevernvennlig fest, der de lovpriste algoritmene for alt de hadde hørt og sett.

Alt var blitt slik de var lovet.