Statistisk sentralbyrå kunne nok en gang vise befolkningsvekst både i Verdal og Levanger, men det er behov for flere. Næringslivet forventer vekst og med det økt behov for arbeidskraft.

For å tiltrekke seg arbeidskraft deltar distriktskommunene i en attraktivitetskonkurranse som de store byene slipper å delta i – dit kommer folk av seg selv. Sentralisering er imidlertid ingen naturlov. I flere år før midten av 1980-tallet hadde både Oslo og Trondheim negativ tilflytting, men i dag har man færre politiske virkemidler for å styre bosetting og næringsetablering enn man hadde på 1970-tallet. I dag føles det helt passe om man hadde sagt at «det er fullt i Oslo (noe det er mye som tyder på at det er), men det er ledig plass på Innherred og derfor styrer vi alle virkemidler til bedrifter som ønsker å etablere seg dit».

I kampen om å være attraktiv dukker det stadig opp nye prosjekter med formål om å tiltrekke seg nye innbyggere. Heia Innherred er en av disse. Det skal informeres om Innherreds fortreffelighet for få folk til å flytte hjem igjen.

Den utflytta verdalingen Per Olav Myhre fortalte om sin vei bort på et seminar i regi av Innherred Næringsforening for noen uker siden (Innherred 16.02.23). I likhet med historien til mange andre – inkludert min – handlet det først og fremst om utdanning. Per Olavs ønske om utdanning fantes ikke lokalt, han måtte til Trondheim før veien gikk videre til Oslo. Han ble værende.

De to danske forskerne Eva og John Gulløv beskriver i boken Opvækst i provinsen – om dem, der bliver og dem, der rejser, de sammenvevde prosessene som gjør at unge flytter fra distriktene til sentrum. Ett av deres hovedpoenger er at utdanning forstås som helt nødvendig og setter i gang en orienteringsprosess som peker ut av lokalsamfunnet allerede i svært ung alder. En prosess som ofte ender med at de ikke kommer tilbake.

I boka møter vi barnehagegutten Kasper, sønn av en håndverker, som sammen med bestevennen lager sement av vann og sand, fyller hull og planerer. Kasper er ikke i barnehagen for å leke - han arbeider og «er bange for at man ikke rigtig må arbejde når man kommer i skole». For Kasper er ikke skolegang en vei inn i arbeidslivet, men snarere et hinder for å få gjøre det han aller helst ønsker, som nettopp er å arbeide. Men Kasper må uansett forholde seg til at han lever i et samfunn hvor utdanning er inngangsbilletten til arbeidslivet.

Utdannelse er, som de to danske forskerne påpeker, viktig ikke så mye i kraft av hva man lærer, men i kraft av det utdanningen gir adgang til. Utdanning sertifiserer og derfor er det viktig at unge med en lokal forankret orientering som Kasper, har muligheter til å ta den utdanningen de ønsker på hjemstedet. At de kan, som unge på Innherred, velge studieprogram innenfor elektro- og datateknologi, bygg- og anleggsteknikk og teknologi- og industrifag. Utdanninger som er forankret i et samspill med lokale bedrifter. Et fagbrev er en sertifisering inn i arbeidslivet og kanskje noe av det mest fornuftige utdanningsvalget man kan gjøre hvis målet er trygghet og jobbsikkerhet. Det er nemlig fortsatt mulig å levemeningsfulle liv uten en mastergrad.

I samme barnehage går Fredrik som også liker å bygge, men han og vennene har byttet ut vann og sand med lego. De konstruerer, og leken reflekterer at de kommer fra mer akademisk orienterte middelklassehjem. Unge med sosial bakgrunn som Fredrik vil føle seg mer hjemme i utdanningssystemet nettopp fordi det er den utdannede middelklassenes virkelighet og erfaringer som her verdsettes. Distriktskommunenes fredrikker skjønner derfor tidlig at de må flytte for å kvalifisere seg til de jobbene de drømmer om. I takt med at utdanning sentraliseres forsterkes effekten av orienteringen bort fra stedet man vokser opp.

Denne uken arrangerte Nord universitet åpen dag for elever i videregående skoler for å vekke interesse for studiemulighetene på Campus Levanger. Med unntak av medieteknologi, er studier innenfor teknologi og ingeniørfag fraværende. Verken Kasper eller Fredriks interesser møtes av mulighetene på Campus Levanger. Det faktum at det på Innherred er sterke bedrifter innenfor ingeniørfagene reflekteres ikke i utdanningsmulighetene. Det er en manglende kobling mellom lokalt næringsliv, unges erfaringer og utdanningsmuligheter. Resultatet blir det den kanadiske utdanningsforskeren Michael Corbets beskriver som learning to leave.

Heia Innherred har en ambisjon om å få de som har lært å dra tilbake til regionen, men strategier som muliggjør at flere unge tidlig kan forankre sin utdanningsorientering til muligheter i egen region bør også være en ambisjon for prosjektet. Altså at de som konstruerer legobyggverk i barnehagen samtidig ser for seg at de en dag skal jobbe som ingeniører på Aker eller Fiborgtangen.