2017 endte med en omsetning på hele 248 millioner kroner for Ytterøykylling AS. Hjørnesteinsbedriften på Ytterøy slakter og foredler kylling, og har vært en suksess siden etableringen. Årsresultatet for 2017 før skatt endte på 14,2 millioner kroner - en nedgang fra 20,6 millioner kroner året før.

Selskapet hadde dermed en omsetningsøkning i fjor på 7,6 prosent sammenlignet med 2016, viser det ferske årsregnskapet. Resultatgraden for fjoråret endte på 6,3 prosent, noe som er en nedgang på tre prosentpoeng fra året før.

–Ytterøykylling har vært gjennom et utfordrende år grunnet overproduksjon i markedet og dermed et tilbud større enn etterspørselen. Som et resultat av dette har Ytterøykylling opplevd noe svakere priser i 2017 enn i 2016 hvor markedet var i balanse, skriver styret i sin årsmelding.

Preges av overproduksjon

Daglig leder Lasse Kjønstad sier at det har vært for mye kylling i markedet, noe som har presset prisene ned også for Ytterøykylling.

–2017 bar preg av overproduksjon i markedet, og det skaper prispress. Men vi er godt fornøyde med fjoråret totalt sett, med tanke på markedssituasjonen. Vi fikk en vekst på sju-åtte prosent og endte med en grei resultatmargin, sier Kjønstad.

2018 har fortsatt trenden fra slutten av fjoråret, og Kjønstad anslår at inneværende år kan ende noenlunde likt som 2017.

–Jeg tror ikke 2018 blir så ulikt fjoråret. Vi ser mye av samme situasjon nå som mot slutten av 2017. Men fortsatt er det tidlig på året, og mye kan påvirke både markedet og sluttresultatet, sier han.

Ikke nytt utbytte

I 2016 tok selskapets eiere ut åtte millioner kroner i utbytte fra overskuddet på 16,4 millioner kroner. Resten ble satt av til å øke egenkapitalen i selskapet til 26,4 millioner kroner. Fjorårets overskudd på 12,2 millioner kroner ble derimot i sin helhet overført til egenkapitalposten, som dermed ble økt til 36 millioner kroner i fjor. Tidligere har selskapets eiere tatt ut 1,5 millioner kroner i utbytte i 2011 og 2012, samt to millioner kroner i 2015 og åtte millioner kroner i 2016.

Kyllingfabrikken har de siste årene foretatt flere endringer i driften, og satser blant annet på flere nye produkter ved foredlingsfabrikken på Mule. Målet er å finne nye produkter å øke markedsandelene med, og å skille seg ut fra de store kyllingleverandørene. I tillegg effektiviserer de driften med et eget utbedringsprosjekt, hvor de investerer i nytt utstyr ved slaktelinja. Det gjør også at selskapet effektiviserer driften tilsvarende 15 innleide og deltidsansatte med mer automatisk utbeining av bryst og lår. Ved anlegget på Mule skal de også utvide lokalene med større lager, kjølerom og produksjonsrom, noe som ligger i planene for de kommende årene.

–Effektiviseringen har blitt gjennomført på en god måte, hvor ingen har blitt oppsagt. Utbedringen av slaktelinja gjør også at vi øker volumet på utbeinede kyllinglår, noe vi ser en dreining mot i markedet. Vi øker også volumet på Mule, hvor fabrikken har en god utvikling. Det handler om å gi markedet det de vil ha, og lage produkter som gir oss gevinst, sier Kjønstad.

Lokalt eid

Selskapet ble etablert av lokale krefter i 2009, og hadde ved utgangen 128 ansatte, derav 30 ansatte i deltidsstillinger. Sykefraværet var i fjor på 8,3 prosent med 2,9 prosent langtidsfravær. Bedriften har i dag rundt seks prosent av det totale kyllingmarkedet i Norge. Styreleder Kjetil Stavran, som startet Ytterøykylling i 2009, er største eier i selskapet med sine 37,1 prosent av aksjene. Tenza Norge AS er nest største eier med 20,4 prosent foran Robert Sivertsen Invest AS og Reidar Kristiansen med 12,33 prosent hver. Deretter følger flere mindre eiere, hovedsakelig fra lokale kyllingprodusenter.