Den foreslåtte nye E6-traseen med firefelts vei og 110 kilometer fartsgrense får lokalpolitikerne til å bremse opp.  Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmet i planmøtet tirsdag et felles utsettelsesforslag som også fikk støtte av Høyre.

- Dette er en svært krevende sak, gjentok planmøtets leder Ove Morten Haugan flere ganger i møtet.

Store konsekvenser

Det er de samfunnsmessige konsekvensene som gjør at rådmannen bes om utfyllende vurderinger og alternativ til det ene forslaget som Statens Vegvesen har presentert etter en utsilingsrunde.  Verdal vil sitte igjen med betydelige lokale utfordringer parallelt med at det bygges en ny firefelts veg.

Følgende forhold bes drøftes før plankomiteen fatter vedtak:

- Konsekvenser for det lokale vegnettet (lokaltrafikken) ved den foreslåtte trasé.

- Konsekvenser for Verdal sentrum og Verdal industripark.

- Jordvernet og arronderingsløsninger.

- Eksisterende bebyggelse.

90 kilometers-vurdering

Rådmannen bes videre gjør en vurdering av muligheten for bruk av eksisterende trasé på deler av strekningen, inkludert 90 kilometer i timen som fartsgrense som et alternativ. En løsning med kryss på Fleskhus bes også nærmere vurdert – i tillegg til den foreslåtte løsning på Kjæran.

Arvid Wold fra Miljøpartiet De Grønnes ønsket å forsterke ordlyden i teksten og fremmet et forslag om at det må utredes et alternativ med 90 kilometer etter dagens trasé. Dette fikk bare representantens egen stemme da de øvrige mente utsettelsesforslaget allerede tar opp i seg problemstillingen.

- Det er en svakhet fra Statens Vegvesen at de ikke har kommet med en utredning på 90 kilometers fartsgrense, sa Wold som også kritiserte sektortenkningen i Norge. – Vi skal også ruste opp jernbanen i Norge, men vi vet ikke hvordan den blir her.

Wold kom videre inn på det han kalte «raseringen av dyrkajord», og dro inn de klimatiske utfordringene som denne sommeren har ført med seg.

- Det er vanvittig mye dyrkajord som skal ofres.

Dette er traseen som Statens Vegvesen har kommet fram til er den beste forbi Verdal.

Trenger mer info

Flere av komitemedlemmene påpekte mangel på alternativer utover den ene alternativet som nå kunne ha vært gått ut på høring.

- Vi savner en større vurdering knyttet til eksisterende trase i kombinasjon med 90 og 110 kilometer i timen, endret kurvatur, konsekvenser for landbruket, arronderinger, eneboliger, og lokaltrafikk, fremhevet Ove Morten Haugan.

- Noen vil kanskje si at vi nå går krevende ut. Ja, men det er tid til det, og det er rett å gjøre det. Her må det være mulig å gå nærmere inn på konsekvensene. Det er gjort en stor jobb av Vegvesenet, og det er rapporter så det holder. Men leser man det som ligger her sammen med de vurderinger som rådmannen gjør, kjenner jeg på at vi må be og mer vurderinger.

Anne Segtnan (Sp) påpekte at ingen av de trasé-alternativene som finnes for Verdal er frarådet.

- Vi synes det er lite å legge ut bare ett alternativ på høring. Skal vi si ja eller nei? Vi har nesten ikke anledning til å si nei slik det er nå, sa hun.

Mer sentrumstrafikk

Antall kryss er vil få store lokale konsekvenser i Verdal. Dersom det ikke blir kryss på Fleskhus vil trafikk fra Sjøbygda, Trones og Forbregd-Lein havne på lokalvegnettet forbi sentrum.

- Vi er veldig bekymret for hvordan det vil gå med lokaltrafikken, fortsatte Segtnan og viste til tallene som viser at 70 prosent av trafikken forbi E6 i Verdal er lokaltrafikk.

- Å nå skal alt fra nord forbi barneskolen på Øra. Hva slags konsekvenser vil det få? Det hadde vært fint om det hadde vært en kommentar til det i saksframlegget. Må det et lyskryss til, ei gangbru, hva vil dette ha å si? spurte Segtnan som ikke vil avskrive muligheten for et kryss på Fleskhus, men ikke av en slik dimensjon som er blitt lagt til side i planleggingen på grunn av hensynet til dyrkajord.

Tviler på statens avveiing

Arvid Wold oppsummerte den tiltagende bekymringen blant komitemedlemmene.

- Vi skal avveie dette på en fornuftig måte. Det er jeg ikke sikker på at Statens Vegvesen er i stand til.

Vedtaket i Plankomiteen innebærer at rådmannen i neste møte (i september) vil komme med en tidsplan for arbeidet med de vurderingene som lokalpolitikerne etterspør.

Statens Vegvesen har hatt en tidsplan med en forventning om vedtak i kommunestyrene i løpet av året.