21. april i år er det urpremiere i Falstadgården på «Henry Gleditsch - en utmerket gærning».

Motstandskamp

Trøndelag Teaters første teatersjef skulle i 1942 spille Doktor Relling i Vildanden på sitt eget teater. Istedet ble han fraktet i en bil til Falstad fangeleir i Levanger, og i Falstadskogen endte han 7. oktober sitt liv i grålysningen med to skudd mot hodet og tre mot hjertet. Gleditsch var nemlig en som brukte teateret aktivt i motstandskampen.

– Som samfunnsengasjerte teaterkunstnere er det blitt vår livsoppgave å fortelle historien til ensemblet ved Trøndelag Teater, med teatersjef Gleditsch i spissen, sier Camilla Størseth fra Trondheim.

Omfattende forarbeid

Sammen med Ingvild Aarseth fra Eidsvåg i Romsdalen og Carl Anders Hollender fra Slependen i Bærum virkelig har hun virkelig gått grundig til verks for å lage en så sannferdig forestilling som mulig.

– Vi har studert arkivmateriale, sett filmer og dokumentarer om historien og snakket med mennesker som kjenner teatermiljøet og historien, som blant annet Erik Hivju, Espen Skjønberg, Toralv Maurstad og tre blad Kolstad, forteller Størseth.

De tre skaperne har mastergrad i drama og teater fra NTNU. Størseth har tidligere regissert blant annet Mamma Mia, Rock of ages og Banrøv, Aarseth har drevet Teaterkompani A siden 2013 og ledet workshop på en internasjonal IDEA-konferanse, mens Hollender blant annet har skrevet og regissert to forestillinger med 22. juli som tema.

Samme oppdrag

Forestillingen som vises fire dager på rad fra 21. til 24. april beskrives som en episk flerdimensjonal forestilling om samhold, demokrati og ytringsfrihet. Med hjelp fra Birger Straume (den eneste gjenlevende) og etterkommere fra Gleditsch' ensemble (Skjønberg, Hivju, Kolstad) fortelles en sjelden og personlig historie om da skuespillerne ble krigere til sceneteppets fall.

– Vi er utrolig glade for å få sette opp forestillingen i Falstadgården, der teatersjefens historie tok slutt. Med våren i anmarsj og alt som sitter i veggene får forestillingen et ekstra historisk og mystisk preg, sier Størseth. Hun påpeker at Falstadsenteret og teatertrioen har det samme oppdraget: Å fortelle historier som utdanner og sikrer at vi aldri glemmer, og aldri gjentar, men opprettholder medmenneskelighet, ytringsfrihet og demokrati.

Ønsker seg hjelp

Til forestillingen vil de gjerne ha med seg lokale aktører, både på scenen og rundt scenen.

– Vi håper i tillegg at folk kan ta en titt i skap og skuffer, og på loftet etter gamle klær, sko og hatter vi kan få låne under forestillingen, sier Camilla Størseth.

I tillegg har de gående en kampanje hvor folk kan donere noen kroner til prosjektet. Med litt ekstra penger kan forestillingen løftes enda et hakk opp rent teknisk.