– Nå har Kongen ankommet, så da kan vi begynne.

Mandag avholdt SNK pressekonferanse om årets utgave av Spelet om Heilag Olav. Direktør Turid Hofstad forteller at spelet alltid har engasjert og berørt, enten gjennom debatt eller sterke opplevelser. Hun skryter av – ja, egentlig alle involverte.

–Tradisjoner kobles med nyskaping, og alle setter sitt eget preg på spelet, forteller Hofstad.

Blant dem er instruktør Hanne Tømta. Hun introduserer årets profesjonelle skuespillerstab, med blant annet Kong Eindride Eidsvold, Mari Maurstad og en rekke Verdalsnavn. Videre forteller hun at det vil bli en vridning i årets Spel:

–Tidligere har det vært et humant spel, med en varm konge. Det skjer store ting, fortalt gjennom det lille på gården. I år vil det bli råere, og mer som det var. En kaldere utgave av spelet.

Tømta forteller at de har snudd om litt på rekkefølgen.

–Alt tilspisser seg i situasjonen rundt gården. I stedet for å starte i poetisk landskap, med Gudrun og Gammel-Jostein, så starter vi med å vise de to sidene som står mot hverandre, først som sist. Slaget står på trappene, og alle tar det med seg videre i scenene.

–Har dere fjernet åpningsreplikken, blir det spurt.

Musikalsk leder Simon Revholt melder at de nå er modne til å gå dypere i Okkenhaug-musikken.

–Vuku-trioen oppi hytta vil ta seg av det nære og intime, orkesteret vil formidle det store. Musikerne er en drøm å jobbe med, sier Revholt.

Spelet er starten

Paul-Ottar og Lavrans Haga, Hanne Skille Reitan og Tore Granås har sentrale roller, og var med lenge før de ble proffer. Lavrans har hatt profesjonell rolle i spelet siden 2009, Hanne er i sitt femte år, mens Tore er proff her for andre gang. Paul-Ottar har hatt profesjonell rolle siden 1988.

–Du klarte å råle deg til penger allerede da, skyter Granås inn.

Aldri har det vært så mange verdalinger i profesjonelle roller.

–Det skulle bare mangle, sier Paul-Ottar.

–Skulle vært bare verdalinger, skyter Tore vittig inn.

Det er ikke bare ulemper med de tilreisende skuespillerne.

–Selvsagt er det bra at noen kan komme utenfra og se på det med ferske øyne. Ellers kan det fort bli gammelmodig. Spelet skapes fra år til år, og dette blir et helt nytt spel. Akkurat årets konstellasjon skaper spelet 2018, sier Paul-Ottar, mens Hanne supplerer at det er viktig at noen stiller de «litt dumme» spørsmålene.

Så har det vært en utvikling i skuespillermiljøet på Verdal.

–Det har blomstret voldsomt de siste 10-15 årene. Det er flere som går den veien. Nå er det 20 profesjonelle skuespillere fra Innherred, minst, og de startet i spelet, forteller Paul-Ottar.

Inspirasjon

Tore og Lavrans bor og jobber lokalt. Tore er fast ansatt i Turnéteatret, og Lavrans har vært mye tilknyttet Verdal teaterlag. På spørsmål om Verdalsinnflytelse i spelet, sier Paul-Ottar at det ikke hadde vært unaturlig om det profesjonelle teatermiljøet i Verdal hadde hatt en større rolle i produksjonen av spelet.

Er verdalsk teatermiljø på vei opp?

–Det er ikke på vei ned, sier Tore, til latter.

Paul-Ottar forteller at spelet har hatt stor innflytelse på hans identitet som skuespiller.

–Jeg pleier å si at spelet er min kunsteriske ryggrad. Vi ville ikke blitt skuespillere om det ikke var for spelet, forteller Paul-Ottar.

–Det var her jeg først skjønte at det fantes og gikk an, med den helt fantastiske miksen av profesjonelle og amatører. En fikk et kollektivt løft, og blir nesten ruset på spelet, sier Hanne.

Lavrans forteller om hvor spennende det var å være med og se fattern og kollegene diskutere teater på 80-tallet. Hanne mener det er utrolig fint å komme tilbake.

–En blir litt ydmyk igjen, over å få holde på med det en gjør. En merker entusiasmen hos amatørene, som er så flinke, uredde og rause, og det er veldig sunt. En kan gå seg litt vill i at «det er bare en jobb», forteller Hanne.

Mørkere

Forestillingen skal vises for nye og gamle publikummere:

–Det er en balansegang, og artig å jobbe med. Når en har vært med så lenge kan bli litt blind; fordi en kan det så godt selv ser en ikke hva som er uklart, sier Paul-Ottar, som mener det er vanskelig å si om et mørkere spel skyldes samfunnsutviklingen.

–Men at en drar mot noe mørkere synes imidlertid jeg personlig er godt. Gullvåg skrev at «om spelet kan bidra til å vise små menneskers kamp mot storpolitikken, så har jeg fått til noe», sier Paul-Ottar.

Hanne mener at en ikke kommer utenom at en preges av verden rundt seg.

–Dette med små personer fanget i storpolitikk og krig leser vi om hele tiden. En behøver ikke gå så langt for å finne det mørke. Det passer med samtida den veien vi velger nå, mener Hanne.

Instruktør Hanne Tømta er enig, men fremholder at en mørkere vinkling ikke er et forsøk på å aktualisere spelet.

–Samtidig er grunnkonflikten i spelet den samme som i alle konflikter. Om det er Trump og Putin, okkesom. Men verden vi lever i er ikke på den mest lystebetonte siden akkurat nå.

Stolt

Spelet står selvsagt på egne bein, og behandler jo det samme som før. Nå, på tredje året, har de kunstnerisk ansvarlige gått lenger inn i materien enn tidligere.

–En kan ikke si at dette blir den beste utgaven før vi har hatt premiere, men det er ambisjonen. Vi har brukt energi på å endre det musikalske bildet, og gå dypere i musikken, forteller Tømta, som innrømmer at de på tredje året har fått spelet mer som de vil ha det.

–På en side er det implisitt i valg av skuespillere – gjennom deres tolkninger blir historiene fortalt. Det handler også om struktur av scenene, som nå er stokket om. Så de første to årene forholdt vi oss til norsk folkemusikk, nå er det mer middelaldermusikk. Det blir et dystrere univers, forteller Tømta.

Men det blir jo ikke trasig heller. Eindride Eidsvold debuterer som konge, og skryter av verdalingene.

– Jeg har hørt mye om stedet og spelet, men det er noe annet å møte grunnmuren av begeistring og stolthet. Fra de på hotellet, de frivillige, til de som slår gresset. Folk er stolte av det, og det merkes godt. Uten å ha sett stykket, kan jeg se ringvirkningene av spelet i det sosiale livet. Det er noe å være stolte av. Folk mellom 4 og 80 er med, de stiller frivillig i ferien, i varmen, og står og venter og vil være med.

– Vi har et frivillighetsapparat uten sidestykke og et stort publikum. Det har vært viktig for utviklingen på Stiklestad, som er utrolig mye mer nå, i tillegg til Spelet, sier direktør Hofstad.