Forrige uke la Nye Veier fram sine nye veiplaner under et næringstreff på Gråmya. Det planlegges for at dagens veg fra Åsen til Momarka kan gå langs eksisterende trasé. Fra Mule til Verdal er dagens trasé for trang og dårlig. Det planlegges derfor en trasé lenger øst, som kobles på dagens E6 rett sør for Verdalsøra. Så følges dagens trasé frem til Fleskhus, og det planlegges en ny tunnel sør for Bjørga som går mot Røra.

En foreløpig skisse, utarbeidet av Nye Veier, viser hvordan E6 kan se ut over Gråmyra, med et planfritt kryss på toppen av en nedsenket miljøtunell, der trafikken krysser i flere etasjer. Foto: Skisse: Nye Veier

La det være sagt i klartekst: Dette er en dårligere vei enn det som trengs. Det er en dårligere vei enn det som opprinnelig var planlagt. Mens man sør for Trondheim kjører i 110 km/t, skal vi fortsatt kjøre tregere her på Innherred. Det er synd. Men noen fordeler er det også med Nye Veiers nye løsning. Det blir flere kryss. Det berger også matjord. Dette er bra. De tidligere planene om 110-sone har det vært mye lokal kritikk mot. Med dagens regjering har mange av kritikerne havnet i regjeringsapparatet. Derfor er kriteriene Nye Veier skal bygge etter blitt justert. Før skulle Nye Veier være rigide på å bygge vei som knyttet regionsentrene sammen på best mulig vis, det vil si 110 km/t. Nå er dette mandatet justert. Det er større åpning for 90 og 100 kilometer i timen. Dermed ser det ikke ut til å bli 110 km/t på Innherred, slik de eksempelvis har fått på Melhus og på Østlandet.

Nye Veier må få opp farten, og kommunene må sørge for effektive planprosesser. Vi trenger ny E6. Nå, skriver redaktør Espen Leirset.

Levanger og Verdal er det største befolkningsområdet i Trøndelag utenfor Trondheim. Ingen steder er det større mobilitet mellom to kommuner, og det er også mange som pendler ut av Levanger og Verdal. Det er ingen objektive grunner til at vi skal leve med dårligere vei enn de som bor på Melhus eller på Østlandet. Men nå er politikken endret. Så da får man forholde seg til det. Det viktige nå er å kjempe videre for at veien har fire felt hele veien, at veien bygges med 100-sone i stedet for 90-sone, og ikke minst: At veien bygges så raskt som overhodet mulig. For E6 her på Innherred har vi langt dårligere vei enn trafikkmengden tilsier. Vi har falt mellom to stoler, det vil si mellom storbyen i sør og fylkeshovedstaden i nord. Det viser ikke minst fjorårets mange ulykker. Dette kan vi ikke leve med lenger. Derfor må Nye Veier få opp farten, og kommunene må sørge for effektive planprosesser. Vi trenger ny E6. Nå.

Vi har i altfor mange år falt mellom to stoler, det vil si mellom storbyen i sør og fylkeshovedstaden i nord, skriver redaktør Espen Leirset.