Fokus Helse i Levanger ble for andre året på rad kåret til årets butikk blant 50 andre i kjeden de er medlem av.

– Mye handler om engasjement og kundeservice, eller rådgivningskompetanse er kanskje mest dekkende. Derfor er det stas å vinne prisen igjen, det er jo mange flinke aktører i kjeden – ikke bare oss. Men jeg tar ikke æren alene. Uten flinke medarbeidere hadde vi ikke vunnet.

Daglig leder i Fokus Helse Ingrid Myhre smiler bredt - og litt stolt.

Ingrid Myhre er daglig leder for Fokus Helse i Levanger. Foto: Erlend Aune

Helsebutikken i Lensmannsgården gikk nok en gang til topps da Banda-kjeden kåret årets butikk.

Alt unntatt medisiner

Butikken tilbyr det meste innen helseartikler - bortsett fra medisiner.

Stomiutstyr, bleier, kateter, brystproteser og ernæringsdrikker er noe av utvalget, og det meste av sortimentet selges på blå resept.

I tillegg selger butikken også arbeidssko, som er populære blant dem som går mye i løpet av arbeidsdagen – blant annet dem på sykehus og helseinstitusjoner.

Men det er altså helseartikler som utgjør størstedelen av omsetningen, og de fleste kundene får dekket kjøpet via blå resept

Likevel – både den daglige lederen i Levanger, og kollegene over det ganske land, kunne nok tenkt seg større marginer enn det de opplever i dag.

Bestemmer prisen

Bakgrunnen for dette er at det er Helfo som bestemmer både hvor mye helsebutikkene skal betale for varen inn til butikk, og i neste omgang hva prislappen blir ut til kunden.

Helfo er omtaler seg selv om Helsedirektoratets ytre etat, og forvalter årlig om lag 42 milliarder kroner.

Det er også Helfo som betaler restbeløpet til fastlegen, etter at vi har betalt egenandelen.

Frustrasjon

Ingrid Myhre sitter i styret til kjeden hvor de 50 Bandagist-butikkene er organisert, og forteller om stor frustrasjon blant medlemmene om at prisreguleringen fra Helfo bidrar til synkende lønnsomhet hos mange av butikkene.

Ingrid Myhre med det synlige beviset på at Fokus Helse har blitt kåret til årets bandagist for andre året på rad. Foto: Erlend Aune

– Det er nok andre som har det verre enn oss. Vi er tross alt så heldig at vi fortsatt har et ganske stort volum som går igjennom butikken. Det hjelper på lønnsomheten.

Den daglige lederen er opptatt av at butikken hun bestyrer skal holde et høyt servicenivå, og selv om marginene blir knappere så er familiebedriften opptatt av å ha kvalifiserte medarbeidere - selv om ikke dette ikke er et bransjekrav.

Sykepleiere

Fokus Helse har sykepleiere med videreutdanning i butikken. Siste tilskudd er Ida Holmli, som er stomisykepleier.

Butikken har også egne lokaler der Ida tar imot stomiopererte som trenger råd og veiledning.

– Alt dette koster selvsagt penger, men vi ønsker å gi kundene beste mulig tilbud, og mye av dette handler om råd og veiledning. Vi kjører også hjem varer til kundene gratis. Dette opplever vi at Helfo ikke tar hensyn til når de fastsetter prisene.

Fortsatt med

Det var foreldrene Erna og Jonny Myhre, som i sin tid startet opp den første Bandagist-butikken i gamle Nord-Trøndelag tilbake i 1987

De holder koken fortsatt, men nå i en langt mer tilbaketrukket rolle enn tidligere.

Ingrid må også trå til på lageret rett som det er. Butikken omsatte for 8,3 millioner kroner i 2021, og det betyr mange varer inn og ut av butikken i Sjøgata. Foto: Erlend Aune

Ingrid selv har rundet de førti, og har fortsatt ambisjoner om å føre familiebedriften videre i mange år.

Fører arven videre

– Ja, jeg liker og holde på med dette. Jeg er jo utdannet sykepleier selv. Men vi skulle selvsagt ønsket at marginene var bedre. Stadige reduksjoner kan bidra til svekket tilbud for kroniske pasienter – spesielt ute i distriktene.

Likevel velger Ingrid Myhre å se lyst på framtida, og med eldrebølgen på vei så vil det i hvert fall ikke bli mangel på nye kunder.

– Nei, det er helt sikkert. Behovet for helseartikler blir bare økende, så vi får henge med som best vi kan, smiler sjefen på Fokus Helse.