Og hva er i så fall å foretrekke, kryss i nord eller kryss i sør?

–Det er nå du må komme med innspillene. Når gravemaskinen står der, er det for sent, poengterer utbyggingssjef Lars Bjørgård i Nye Veier.

Også her, ved Vordal i Vuddudalen legges det opp til et toplans kryss når ny E6 bygges om noen år.

Når ny E6 mellom Ranheim og Åsen blir ferdig, kanskje i 2025, er det i utgangspunktet tenkt et toplans kryss ved Vordal i Vuddudalen, og et toplans kryss i Vassmarka, nord for Åsen sentrum. Problemet er bare at et kryss koster 100 millioner kroner. Nye Veier er dessuten på leit etter steder å kutte kostnader, og dermed er det mye som tyder på at det går mot bare én av- og påkjøringsmulighet for den kommende E6-traseen i Åsen. Det reiser flere problemstillinger.

Frosta-trafikken

Dersom krysset legges til Vassmarka, vil vi få all tungtransporten som frekventerer til og fra Frosta gjennom Åsen sentrum. Og hva vil innbyggerne i Åsen gjøre, dersom de skal kjøre sørover: Vil E6 bli attraktiv nok til at de legger omvegen nordover før de vender snuten sørover, eller vil de foretrekke det som blir lokalvegen, det vil si dagens E6.

Dersom krysset legges til Vuddudalen, vil vi få samme scenario for åsenbeboere som tenker seg nordover: Vil de først kjøre omvegen sørover, før de kobler seg på E6 i retning nord? Og hvordan vil frostingene forholde seg når de kommer til bensinstasjonen? Sagt på en veldig enkel måte er trafikken til og fra Frosta tredelt: Pendlertrafikk. Næringslivstransport, hovedsakelig bestående av tyngre kjøretøy, og hytte- og turisttrafikk.

Mens både personbiltrafikk og tungtransport blant de to førstnevnte gruppene, deler seg relativt femti-femti nord eller sør, kommer de fleste hyttebeboerne sørfra. Det forteller ordfører på Frosta, Trine Haug. Tirsdag hadde hun og de øvrige formannskapsmedlemmene på Frosta besøk av Nye Veier som på sin side orienterte om status i E6-arbeidet mellom Ranheim og Åsen. Invitert til møtet var også tungtransportnæringen, representert ved Frosta og Åsen lastebileierforening. Utgangspunktet for både politikere og næringsliv er uansett ønsket om to kryss. Blir det likevel bare ett, oppstår valgets kval.

For bratt

For lastebileierne er det ytterligere et forhold som veier tungt, nærmere bestemt hellningsgrad mellom nytt E6-kryss og kommende lokalveg. Slik planforslaget ved Vordal foreligger nå, blir det ifølge leder Olav Skarsbakk i lastebileierforeningen for bratt. Han synes heller ikke det er gunstig at vogntogene kjører gjennom Åsen sentrum for å koble seg på et kryss i Vassmarka.

Olav Skarsbakk (t.v.) og Andreas Flægstad, leder og nestleder i Frosta og Åsen lastebileierforening.

–Det beste er helt klart to kryss. Det gir en valgmulighet, både sørfra og nordfra. Skulle det bli bare ett kryss, synes jeg det høres interessant ut med forslag om å trekke krysset i sør nærmere sentrum, kommenterer Skarsbakk. Glad for å bli invitert inn i debatten etter initiativ fra kommunen. Samme tilnærming har Trine Haug som også mener førsteprioriteten bør være to kryss.

Det koster 100 millioner å bygge et toplans kryss på ny firefelts E6. Hva mener du er mest fornuftig? To kryss, et sør og et nord for Åsen sentrum Bare et kryss, i Vuddudalen Bare et kryss, i Vassmarka Vet ikke Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Det koster 100 millioner å bygge et toplans kryss på ny firefelts E6. Hva mener du er mest fornuftig? To kryss, et sør og et nord for Åsen sentrum 61% Bare et kryss, i Vuddudalen 9% Bare et kryss, i Vassmarka 30% Vet ikke 0% Du har allerede stemt 23 stemmer –Om det reduseres til ett, har jeg selv ikke landet vurderingene hvorvidt det er best med nord eller sør. Eller kanskje er det mest fornuftig med et midt mellom? For Frostas vedkommende er det viktig at det blir lett å komme seg både til Stjørdal og Levanger. Plassering av bompengestasjoner og tidsbesparelser er to faktorer som hun mener er betydningsfulle for om folk velger ny eller gammel E6.

Ikke bestemt

Nye Veiers Lars Bjørgård gjør det klart at det foreløpig arbeides ut fra to toplans kryss i Åsen.

–Vi vurderer å ta vekk et kryss, men det er ikke besluttet ennå. Det er mange ting som skal vektes, og vi synes det er veldig viktig å lytte til lokalsamfunnet. Tiden for å komme med innspill er nå, sier Bjørgård. Ettersom kommende hovedentreprenør for utbyggingen skal tas med i planarbeidet, vil nok mye bli avgjort i denne fasen. Her har selvsagt også Levanger kommune en finger med i spillet, siden det er kommunen som til syvende og sist vedtar reguleringsplanen. I likhet med sin partikollega i nabokommunen, er heller ikke åsbyggen Alf Magnar Reberg sikker i sin sak hva plassering av kryss angår dersom to blir til ett.

Utbyggingssjef i Nye Veier, Lars Bjørgård, sammen med ordfører på Frosta, Trine Haug.

–Samfunnsøkonomisk kan det kanskje være riktig med et kryss, men jeg vet ennå ikke helt hva jeg kommr til å lande på av standpunkt, sier han, og nevner også de mange følgene de ulike løsningene kan innebære.

Byggestart i 2019

Nye Veier skal i Trøndelag bygge 110 kilometer med ny E6 for 29 milliarder kroner, delvis finansiert med bompenger (Ulsberg-Melhus og Ranheim-Åsen), hovedsakelig 4-felt med fartsgrenser på 100 til 110 km/t. Byggestart planlegges til midten av 2019, med cirka sju års anleggstid.

Prioriteringene fra Nye Veiers side handler mye om samfunnsøkonomisk nytteverdi, og i en nylig publisert rapport fra Vista Analyse er det slik at E39 Kristiansand-Mandal øst og videre til Vigeland, og E6 Kvithammar-Åsen i Trøndelag skiller seg ut med størst netto ringvirkninger både regnet i kroner og som andel av investeringskostnadene. Denne konklusjonen vil helt klart være med og styrke prosjektet Kvithammar-Åsen sin posisjon i utbyggingskøen.

Ungdom må på banen

Kryss blir temaet også når Åsen bygdeforum 23. mai byr på folkemøte i Åsen samfunnshus.

–Og nå er det viktig at også ungdommen engasjerer seg, kommer og sier hva de mener. Ny E6 vil i stor grad angå dem, sier Guri Skjesol, som heller ikke har konkludert hva som er det mest fornuftige.

–Jeg er åpen. Det er viktig at vegen blir tilrettelagt slik at innbyggere i Åsen og Frosta kan kjøre både sørover og nordover uten for mange omveger. Dersom vi for eksempel blir slik at kryss i Vassmarka og på Ronglan faller bort, blir det langt mellom Vuddudalen og Fiborgtangen, bemerker hun. På folkemøtet stiller representanter fra Nye Veier og Levanger kommune.