En alternativ transportløsning fra kalkbruddet i Tromsdalen til utskipningshavna kan tidligst være på plass i 2024.

– Det er et optimistisk anslag, ifølge daglig leder Geir Olav Jensen.

Verdalskalk er godt i gang arbeidet med en logistikk- og konsekvensanalyse om framtidig transport av kalk fra Tromsdalen. Dette er arbeid som tar tid, og med regulering og offentlig godkjenning vil en investeringsbeslutning tidligst bli om fire år.

– Det vil være fullt trykk på utarbeiding av et beslutningsgrunnlag, sier daglig leder Geir Olav Jensen i Verdalskalk.

I et nylig utsendt nyhetsbrev sies det ingenting om årstall når et eventuelt transportbånd kan være i drift. Jensen vil heller ikke si noe om årstall til Innherred, men viser til en illustrasjon som viser volumutvikling og beslutningspunkter.

Volumet øker

Volumutviklingen er en viktig tidsmessig faktor. Prognoser Verdalskalk har i dag tyder på at transportvolumet kan øke opp mot 2,8 millioner tonn tidligst 2020. Verdalskalk legger opp til en forpliktelse på å fatte en investeringsbeslutning senest når transportvolumet når 3,5 millioner tonn og ha en ny løsning i drift senest før man passerer 4 millioner tonn.

Geir Olav Jensen, daglig leder i Verdalskalk

Jensen peker på to avgjørende faktorer for å kunne etablere en ny logistikkløsning, som erstatter dagens transport med lastebiler.

– Vi må ha tilstrekkelig tid til å få løsningen på plass og tilstrekkelig volum til å forsvare investeringen. En alternativ logistikk-løsning vil være et stort prosjekt for Verdalskalk og Norcem, grunneiere og offentlige instanser. Det vil derfor være behov for tid til planlegging, godkjenning og gjennomføring. Prosjektets omfang tilsier en minimumstid på sju år fra oppstart til ferdigstilling. Vi er nå ett år inn i pro-sjektet.

Sintef-anbefalinger

Sintef utarbeider i disse dager en vurdering av ulike alternativer til dagens løsning, med målsetning om en anbefaling av hvilke løsninger som skal detalj-prosjekteres videre. Anbefalingen fra Sintef skal foreligge nå i sommer, og denne vil danne grunnlag for detaljprosjektering av aktuell løsning. De to rapportene fra Sintef er en del av prosjekteringsarbeidet som er vist i figuren over. Tilhørende konsekvensutredning og regulering av valgte løsninger, vil være en del av den videre prosessen.

E6-trase kan påvirke

Jensen sier de vil prøve å kjøre parallelle prosesser for å spare tid, men at dette vil sannsynligvis gi begrenset utslag.

– I sum vil dette gi en tidshorisont på minimum fire år før en investeringsbeslutning kan fattes. Vi er avhengig av et ferdigstilt beslutningsgrunnlag før beslutningen kan skje.

Utålmodig ordfører

Ordfører Bjørn Iversen har stor respekt for at det er en stor prosess, men er ikke helt fornøyd med framdriften i prosjektet med ny logistikkløsning for transport av kalk.

– Tidligere har Verdalskalk, i forbindelse med tidligere kommunedelplan, signalisert et betydelig lavere transportvolumet før en ny løsning skulle komme på plass. Nå er det hevet. For lok-alsamfunnet er belastningene så store at vi er nødt til å gå grundig inn i problematikken, og framskynde det vi klarer for at det skal bli et alternativ til dagens transport, sier Iversen.

Han er samtidig tydelig på at Verdalskalk har en virksomhet som er ønsket.

– Ut fra brede samfunnsbetraktninger er dette ressurser som må utnyttes, og kommunen har lagt til rette for at Verdalskalk skal ha all den tyggen de kan ha for å drive langsiktig i Tromsdalen. Men samtidige har driften noen sider ved seg som er så krevende at vi forventer en sterkere innsats for å avhjelpe belastingene.