«Verdal videregående skole tar samfunnsansvar. Her møtes generasjoner og her opplever elevene anerkjennelse og mestring. Dere legger til rette for meningsfull og praksisnær opplæring. Her utvikles kompetanse i møte med eldre mennesker og dere er innovative og ser på eldreomsorgen i nærmiljøet som en naturlig læringsarena. Det er fremtidens skole.»

Kari Sofie Iversen leser fra en plakat som nå har blitt overrakt til elever og lærere ved Verdal videregående. Hun jobber som veileder i livsgledepedagogikk og tok torsdag turen for å markere at skolen har gitt livsglede til eldre siden 2009.

–Det er et betydelig arbeid som er gjort. Dere har holdt på jevnt og trutt og det er kjempebra. All ære til dere og lærerne som tar dette ansvaret og når ut til de eldre i Verdal, det viser at dere har et sosialt engasjement og tar et ansvar som er kjempeviktig nå og kommer til å bli enda viktigere i fremtiden, sier Iversen i sin tale foran klassene ved helse- og oppvekstfag.

(F.v.) Deus Sweetbert Komba Jr., rektor Harald Morten Steen, Kari Sofie Iversen, Laila Skrove, Sissel Bye og Gunnfrid Borgen Lund mottar prisen fra Livsglede for eldre.

Ser sammenhenger

Livsglede for Eldre er en folkehelseorganisasjon som arbeider for at alle eldre skal ha en meningsfull hverdag. Ved å ha samarbeid med skoler, får elevene knytte teori og praksis, gjennom å ha ulikt arbeid på sykehjem og arrangere trivselsskapende tiltak for eldre gjennom skoleåret.

–Den viktigste måten å lære på er gjennom erfaring. Det å få gjøre noe og reflektere over ting, er det som skaper mest læring. Det er også fint når dere er ute i praksis, at dere ser en sammenheng med teorien dere lærer på skolen, sier Iversen.

–Veldig givende

Blant dem som i fjor og i år har vært ute i praksis og hjulpet eldre i kommunen er elevene Karoline Rømo, Andrea Sisselvold, Runa Bjørkmann, Dominic Kristiansen, Sara Habtegebriel, Elin Hjelde og Victoria Reiakvam.

–Vi har vært en del på Verdal bo- og helsetun, hvor vi blant annet har hatt allsang og velpleie med de eldre. Da smører vi dem for eksempel med hudkrem, lakker neglene deres og har det trivelig sammen, sier Karoline Rømo.

–Det er også veldig givende å bare snakke med de eldre. Høre hva de holdt på med i sine yngre dager og hva de har lært gjennom årene. Jeg blir veldig glad av å delta på dette, sier Runa Bjørkmann.

Torsdag feiret elever og lærere sin innsats i Livsglede for eldre.

–Lærer mye om seg selv

«Å lære gjennom livsgledepraktiske oppgaver stimulerer kreativiteten, og gir elevene følelsen av å gjøre noe meningsfullt. Lærere melder ofte om at elever føler mestring og får verdifull anerkjennelse, både fra eldre og ansatte i eldreomsorgen. Alt dette påvirker elevenes selvfølelse i positiv retning, noe som igjen er bra for læringsevnen», skriver livsglede for eldre på sine hjemmesider.

–Vi snakker om at vi skal skape livsglede for de eldre, men hvis jeg ikke tar helt feil, så skaper dette livsglede for dere også, sier Iversen foran klassen, og flere bekreftende nikk i rommet tyder på at det er nettopp det det gjør.

Hvorfor vil dere bli helsefagarbeidere?

–Jeg har lyst til å hjelpe folk som sliter og kanskje ikke har det så bra. Man lærer også mye om seg selv, samtidig som man hjelper andre folk, sier Rømo.

–Det å få gi omsorg til de som trenger det, og virkelig vite at man kan gjøre noens dag bedre, sier Victoria Reiakvam.

–Det ser ut som et veldig spennende og lærerikt yrke. Ingen dager er like, sier Bjørkmann.

Elevene har også tenkt gjennom hva slags jobb de kunne tenke seg innenfor helsesektoren.

–Jeg vil jobbe med eldre, sier Habtegebriel.

–Jeg har lyst til å jobbe med demente, sier Bjørkmann.

–Jeg vil hjelpe de med funksjonsnedsettelser. Det er det jeg har gjort ute i praksis, og jeg synes det er interessant, sier Andrea Sisselvold.

–Jeg vurderer å jobbe på sykehus. Jeg er ikke helt sikker enda, men bare jeg får hjelpe folk, så er det greit, sier Reiakvam.

–Jeg vil jobbe innen psykiatri. Kanskje som psykolog, sier Rømo.