– Samfunnet har jo endret seg veldig de siste årene, og barnehager og skoler har fått et mye større oppdragelsesansvar. Barna tilbringer mye tid i barnehagen og da handler det om at ansatte og foreldre snakker samme språk, sier utviklingskoordinator oppvekst, Inger Lise Rostad til Innherred.

–Sette ord på følelser

Verdal har i flere år jobbet med De utrolige årene. Det har som mål å fremme positivt samspill mellom barn, og mellom voksne og barn, skriver Verdal kommune på sine hjemmesider. Samtlige ansatte på skoler og barnehager i Verdal har blitt kurset i dette, og nå vil kommunen også inkludere foreldrene i større grad.

–Fokuset er at vi som voksne skal endre oss i møte med barnet. Hvis det er en konflikt mellom deg og barnet, så er det ikke barnets feil, da må du som voksen møte barnet på en annen måte. Det er det som er hovedessensen, sier Rostad.

I De utrolige årene er det åtte forskjellige program. Blant annet har flere barnehager og skoler det som heter Dinosaurskole.

–Da handler det om å lære barna å kjenne på følelsene sine og å sette ord på dem, sier utviklingskoordinator Ellen Vinne.

Har rollespill

Ved bruk av hånddokker, filmklipp og gjennom rollespill og lek øver barna på sosiale ferdigheter som å lytte og vente på tur, bli enige, stille spørsmål, dele, hjelpe, samarbeide og gi å hverandre komplimenter.

–Vi kan blant annet lage en situasjon der barna leker sammen og den ene later som han blir sint. Da snakker vi om hvordan man kan håndtere det og barna kommer med sine innspill, sier Monica Hynne, som er pedagogisk leder ved Reinsholm barnehage.

–Barna lærer hvordan de kan skape vennskap, hvordan man opprettholder dem, sinnemestring, konflikthåndtering og selvkontroll, sier Rostad.

Anti-mobbeprogram

Hynne hevder de ser en stor utvikling hos barna etter å ha deltatt på Dinosaurskole.

–Når de begynner på skolen er de ganske sosialt kompetente, for da har de fått øvd seg mye og de klarer å sette ord på følelsene sine, sier hun.

Rostad sier dette arbeidet henger nøye sammen med fokuset på å forebygge mobbing.

–Forskning viser at mobbere gir uttrykk for mindre empati enn barn som ikke mobber. Og når barn klarer å sette ord på følelsene sine og kjenner igjen disse hos andre barn også, utvikler de empati. Hvis vi får med både ansatte, barn og foreldre på dette, så gir det mest effekt, sier Rostad.

Foreldresamarbeid

Pilotprosjektet som nå starter i Forbregd Lein- og Reinsholm barnehage er kurs for foreldre, hvor de kan dele erfaringer og snakke sammen om hvordan man kan stå i foreldrerollen på en trygg måte.

–Vi ønsker å invitere foreldrene til et enda tettere samarbeid, de er tross alt vår største ressurs, sier styrer ved Forbregd Lein barnehage, Kari Reistad.

–Barna snakker mye om det de har lært i barnehagen hjemme. De har lært å trekke pusten når de blir sint eller å ikke avbryte når andre snakker for eksempel, og derfor føler vi det er riktig at foreldrene også blir inkludert, slik at både foreldre, ansatte og barn snakker det samme «språket», sier Vinne.

Kursene går over syv dager og skal handle om hvordan foreldre kan støtte barn i å utvikle språk og vennskap, holde ut i frustrerende situasjoner og bli kjent med egne følelser.

–Målet er å skape god psykisk helse for barna i Verdal, og at vi skal ha fokus på de positive egenskapene til ungene, ikke det som er negativt. Så vi vil hele tiden være opptatt av mestring og hvordan man bygger opp en god selvfølelse til hver enkelt, sier Rostad.