Onsdag fikk politikerne i Plan- og utviklingskomiteen i Levanger førstehåndsinformasjon fra Nye Veier om E6-utbyggingen mellom Ranheim og Åsen, hvor Kvithammar-Åsen er siste strekning. Ranheim-Værnes skal påbegynnes 1. juni 2019, mens Kvithammar-Åsen skal starte 1. januar 2020. Hele strekningen skal stå ferdigbygd i 2024/2025.

–Vi er nå nødt til å avklare alle sentrale problemstillinger før entreprenørene får anbudene. Deriblant må vi avklare traseen i Vuddudalen, krysstyper og plassering av kryss sør og nord for Åsen sentrum, sier planleggingsleder Jan Olav Sivertsen i Nye Veier.

Han forklarte så at den vedtatte kommunedelplanen for tunnelen forbi Åsen sentrum, Vangtunnelen, nå er et usikkert moment.

–Vi sonderer fjellet, hvor det viser seg å være noen utfordringer ved Fossingelva. Vi trenger en del fjell over tunnelen, og det ser problematisk ut. Derfor gjør vi nå flere boringer, men vi er ikke sikre på at tunnelen er gjennomførbar slik den foreligger. Derfor ser vi på alternativer for tunneltraseer forbi Åsen, sier han. Trasévalget videre sørover mot Vuddudalen blir imidlertid ikke særlig berørt.

Utreder mer

Det er imidlertid flere årsaker til at Nye Veier nå ønsker å utrede flere trasévalg forbi Åsen.

–Et alternativt trasévalg kan korte inn tunnelløpet med om lag 500 meter. Det gjør det ikke nødvendigvis rimeligere å bygge, på grunn av at vi må ha en kort og en lang tunnel, men vi må se bredere på mulighetene enn det som er vedtatt i planverket til nå, sier han.

Dersom alt går som det skal, er undersøkelsene av grunnforholdene i fjellområdet gjennomført og avklart før jul. Målet er fortsatt å legge ut utbyggingsprosjektet på anbud sommeren 2018. Sivertsen mener at endringene kan skape noe ny diskusjon, blant annet fordi det berører annen landbruksjord enn forespeilet. Likevel er Nye Veier nødt til å gjennomføre undersøkelsene nå, for å avklare hvilket tunnelløp som er mulig å gjennomføre.

–Det er alltid vanskelig å vite hvordan en saksgang vil gå, men vi regner med at det blir en diskusjon med grunneiere på grunn av landbruksområdene. De er vi så klart klare over. Likevel tror vi at det er mulig å få ferdig planene til jul, sier han.

Kutter kostnader

Veistrekningen mellom Ranheim og Åsen er estimert å koste 12,3 milliarder kroner. Nye Veier jobber imidlertid med kostnadskutt på alle strekninger for å fullføre hele porteføljen i løpet av 12 år. Det er åtte år raskere enn det som ble lagt opp til i Stortingsmelding 25. Ranheim-Åsen er allerede prioritert for snarlig utbygging.

Tunnelplasseringen i Vuddudalen blir for øvrig plassert litt lenger opp i lia enn tidligere inntegnet for å skape best mulig tunnelinngang.

–Vi mener at vi nå har funnet en brukbar trasé lenger opp, samt en løsning med halvt kryss sør for Åsen sentrum. Vi vurderer alle muligheter, men det ser ut til at ingen flere boliger må løses inn, sier Sivertsen.