–Det får være nok, sier Jorunn Dahling (A), men uten å bli hørt av alle da komiteen for plan og samfunn tirsdag diskuterte forsøksordningen med etablering av snøskuterløyper i Verdal. Mens Arbeiderpartiet argumenterte for sluttstrek, var det større vilje i Høyre og Senterpartiet til fortsatt å lete etter en løsning partene kan enes om. Det har nemlig ikke manglet på høringsuttalelser som fraråder skuterløype. Fylkesmannen har på sin side allerede meldt at hensynet til reindriften veier tyngst, og har varslet klage på eventuelt vedtak om foreslått skuterløype.

Med fem mot fire stemmer stilte komiteen seg bak argumentene fra Oddleiv Aksnes (H). Høyre-representanten fremmet et forslag han mener vil imøtekomme reindriftsnæring og Fylkesmannens reindriftsforvaltning. I praksis innebærer det en skuterløype mellom Sandvika og Vera, men at det samtidig innarbeides bestemmelser for åpningstider og stenging som skal ivareta reindriftsnæringens vinterbeitebehov.

– Vrangvilje

Oddleiv Aksnes var den som argumenterte sterkest for ikke å gi seg.

–Hvorfor går det an å få til snøskuterløyper i hele Sverige, Finland, Troms, Finnmark og andre kommuner, men ikke i Verdal? Samme type rein, samme type vilt, samme type biotop. Jeg forstår det bare ikke. Det overrasker meg at det har blitt en så steil holdning, sa han, og reiste samtidig spørsmål ved hele prosessen. Han mener den ikke har vært god, og retter det meste av skytset mot reindriftsnæringa.

–En vrangvilje fra reindriftsnæringa som ikke har bidratt til konstruktiv dialog for å finne løsninger, bemerket han i møtet tirsdag. Høyre-representanten sa han har respekt for at næringa ønsker å beskytte sine interesser, men ga videre uttrykk for at han tror Fylkesmannens reindriftsforvaltning ville kommet til en annen innstilling dersom holdningene fra næringa var mer positiv.

Komiteen for plan og samfunn i Verdal møttes tirsdag i lokalene til Ecopro i Skjørdalen.

Ufortjent omdømme

Aksnes mener skuterkjøring generelt har fått et feilaktig omdømme.

–Bruken av skuter svartmales. Det blir forbundet med tullkjøring, støy og negative elementer. Men så handler det i stedet om noe annet. Om å ta med barnebarn på isfiske, bestemor på bålkaffe, familiefolk som bruker løypene for å komme seg ut i terrenget. Det er friluftsliv, poengterte han. Og viste til det han hevder er positive erfaringer fra oppsynsmyndighetene på steder som allerede har innført ordninger med skuterløyper.

Ifølge komitéleder Ove Morten Haugan (Ap) har det vært bred nysgjerrighet i det politiske miljøet for å få opp en trasé for fornøyelseskjøring med skuter.

–Det er ikke bare min vurdering når jeg sier at overvekten av høringer går i retning skepsis og negativitet, riktignok med mange nyanser. Personlig opplever jeg prosessen som grundig og god, sa han, og skrøt av administrasjonen som han mener har gjort et formidabelt arbeid, blant annet med å involvere alle parter i prosessen.

–Jeg skjønner at rådmannen konkluderer som han gjør. Det er mange dimensjoner i denne saken, langt utover reindriftsinteressene, tilføyde han.

– Useriøst av scooterklubben

Blant de 14 høringsuttalelsene til saken finner vi ingenting fra Verdal snøscooterklubb. Klubben kom i stedet med et notat som ble formidlet til komiteen tirsdag morgen, hvor den blant annet skriver at den gjerne tar på seg å drifte ei snøskuterløype. Flere av politikerne ga uttrykk for at dette var i seneste laget.

–Over tre fire år som prosessen har vart, ser vi at interessen har minket betydelig, og det av dem som har mest å tjene på at dette løftes opp. Til tross for at de har fått en utsatt høringsfrist, har de ikke klart å innfri denne med å komme med en høring. Det blir veldig useriøst, dumt og respektløst overfor alle som har forholdt seg til prosessen, sa Fatima Almanea (Ap), og minnet om at høringene i sum har vært overveldende negative.

–Behovene for de mange bør komme foran behovet for de få. Jeg synes ikke vi skal bagatellisere høringsuttalelsene, selv om de ikke samsvarer med våre egne foretrukne beslutningsønsker.