–Er det publikum til alle arrangementene?

Svaret er ja. Trenden er tydelig; antall som oppsøker kulturarrangement øker. I løpet av to uker har nærmere 3600 personer besøkt et kulturarrangement. I tillegg kommer de som har besøkt kino og bibliotek.

Riksteater-suksess

Oppslutningen om teatrets besøk har variert opp gjennom årene, men Dillan opplever at interessen har vokst. De to siste forestillingene, «Pulverheksa» og «Kan nokon gripe inn» trakk begge fulle hus, henholdsvis i Aulaen og på det nye teaterhuset til Turneteatret.

–Også neste forstilling «Albert & Anna» som vises i den nye salen på Turnéteatret 16. november kommer til å bli fullsatt. Da vil Riksteatret ha trukket nesten 1000 publikummere i løpet av tre uker i Verdal, sier Dillan.

–Det er bra at Riksteatret gjør det i en amatørteaterkommune som Verdal er. For teater er også et fag, og det skal vi ta med oss.

Fra øverste hylle

Dillan mener mye av årsaken til denne suksessen skyldes at Riksteatret har endret seg.

–De samarbeider med de største teatrene i landet, som Det Nye Teatret og Den Nasjonale Scene. Dette gjør at vi får oppsetninger fra øverste hylle. Før var det litt slik at du kunne opp-leve samme skuespiller i både «Villanden» og «Hakkebakkeskogen».

Rune Dillan peker også på organiseringen rundt billettsalg som en positiv faktor. Billetter kan kjøpes både digitalt gjennom Kultar.no og på flere utsalgssteder. I Verdal det salg på Coop Mega og Coop Vuku. I Levanger kan billetters kjøpes hos Narvesen Magneten og Sørby Handel på Ekne.

Selger stadig mer

Kultar.no er drevet av Aud Lien Sellæg. Hun har skaffet seg et levebrød av å tilby billettsalg og markedsplanlegging til alle typer arrangement. I tillegg til nettsalg har Kultar hele 18 utsalgssteder fra Melhus i sør til Lierne i nord.

–Vi beholder utsalgsstedene ettersom mange vil ha det slik. Opp til 40 prosent av billettkjøp-ene som skjer fra utsalgssted, sier Sellæg.

Stadig flere arrangører benytter seg av muligheten av billett- og markedspakken der Lien Sellæg også følger opp med blant annet nyhetsbrev, delinger på Facebook og Instagram.

Kultar startet opp i 2008, og har siden bygd seg opp. Mens det i de første årene kunne være en rundt 13 arrangement på siden Kultar.no har det i år på det meste vært 38 arrangement. Bruken av nettsiden har økt jevnt og trutt på de snart 10 årene den har vært i drift. Hittil i år har den hatt nærmere 260.000 besøk.

–Er det nok publikum til alle ?

–Publikum er det nok av, det handler mer om å fortelle om det vi har og lokke folk til arrangementene. Vi bor i et omland med 60.000 innbyggere innen en times kjøring.

Kardemomme-vår

Lien Sellæg bruker også Riksteatret som en av flere indikatorer på økende kulturforbruk.

–Riksteateret har 72 spillesteder i landet, og Verdal er blitt av de stedene som trekker mest publikum. Antall besøkende på «Pulverheksa» er blant de aller beste. Dette har vi også sett på tidligere forestillinger som «Bukk-ene Bruse i Badeland». Forestillingen «Folk og Røvere i Kardemomme by» som kommer 10. mars har allerede et veldig godt forhåndssalg. Det vi ser tydelig er at mange besteforeldre er med barna på disse forestillingene.

Bevisste kulturvalg

Aud Lien Sellæg peker på flere årsaker til et økende forbruk av kultur. Hun mener folk også er bevisste på hva de vil se og oppleve. Sånn sett tror hun ikke det er så mye «kannibalisme», men at det nå er noe som passer for alle. Det totale tilbudet med flere arrangører har blitt bredere.

–Arrangørene er flinkere til å utvikle seg og lærer av hverandre og hva som fungerer. Men jeg har også sett mange redde arrangører som venter på publikum som kanskje kjøper billetter i siste liten. Det er viktig for arrangørene å få solgt billett på forhånd, og det kan spesielt være tøft for utearrangement der været spiller inn.

God Festiviteten-høst

Også ved Festiviteten er det en høst med mange tilbud. Kino- og kulturhussjef Astrid Cecilie Olaussen forteller at arrangementene er godt mottatt og godt besøkt.

- På Festiviteten har vi høst hatt fokus på arrangement og er fornøyde med tilbudet vi har fått til. Det er tydelig at innbyggerne i Levanger og omegn ønsker seg et bredere tilbud innen kultur, og begynner å skjønne at for å få et større utvalg må man også være flinke til å benytte seg av de tilbudene som er her slik at vi har grunnlag for å programmere videre, sier Olaussen.

Arrangement-kollisjon

Lene Stamnes er involvert ii både Levanger Musikkforening og Frol Symfoniorkester. Hun var med på begge aktørenes arrangement forrige helg, som hver for seg trakk rundt 100 publikummere. Det er Stamnes godt fornøyd med. Men hun etterlyser likevel en litt større forståelse for at det ikke blir arrangement-kollisjoner. Hun sikter stil at kirka satte opp konsert på samme tid som musikkforeningen markerte sitt 125-årsjubileum.

–Ellers har vi fått mange gode tilbakemeldinger på Levanger musikkforenings 125-årskonsert. Et poeng for oss er å bruke bar egne krefter og ikke toppe med eksterne solister.