Krever elektrifisering i vår

Trønderbanen må prioriteres, krever Senterpartiet med Tomas Iver Hallem i spiss.

Tomas Iver Hallem sammen med Marit Arnstad og Trygve Slagsvold Vedum.  Foto: Privat

Nyheter

Før årsmøtet i Trøndelag Senterparti i helgen tok Hallem med seg partilederne på en miniturné i regionen, og tok blant annet opp elektrifisering av Trønderbanen. Det har blitt satt på vent, siden investeringsbeslutningen ikke kom på plass.

– Vi er ganske skuffet over at denne regjeringen ikke har har kommet med investeringsbeslutning på Trønderbanen og Meråkerbanen. Vi vet statsråden skylder på kostnader, men der har Jernbaneverket gjort jobben, sier Marit Arnstad (Sp) ifølge Trønder-Avisa fredag.

Kuttet kostnadene

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen krevde at elektrifiseringen ble kuttet ned til rundt tre milliarder kroner. Det sørget Bane Nor for å gjennomføre, men finansieringen uteble likevel.

Hallem sier at Trønderbanen er viktig for nye Trøndelag, og at det må bygges et tognett for flere avganger i et nytt, stort fylke.

Dersom elektrifiseringen ikke blir vedtatt i vår, vil kostnadene øke og prosjektet må oppjusteres på nytt, ifølge Sp-lederen i Trøndelag.

Vil bli fylkesordfører

I helgen overlater Tomas Iver Hallem fra Verdal ledervervet i Trøndelag Senterparti til nye krefter. Årsmøtet på Scandic Hell er det første i nye Trøndelag Senterparti, og både partileder Trygve Slagsvold Vedum og parlamentarisk leder Marit Arnstad deltar på årsmøtet. Valgkomiteen foreslår da Gunn Iversen Stokke fra Skaun som ny leder.

Hallem er også fylkesvaraordfører i Trøndelag, og har ambisjoner om å bli ny fylkesordfører i 2019.

- Jeg vil kjempe for å bli ny fylkesordfører i 2019 dersom partiet ønsker det. Jeg har i løpet av min politiske karriere fått mye av Sp, mer enn jeg har gitt, og jeg har ambisjoner om å være med videre, sier Tomas Iver Hallem til Adresseavisen fredag.