– Skal det baseres kun på underjordisk parkering på ytre havn så blir det både dyrt og risikofylt. I Verdal ville de ikke godkjent det, og det kan jeg være enig i. Derfor tror jeg de helle må fylle opp området slik at det blir parkering på gateplan.

Bjørn Winge er daglig leder i Nordbohus Byggservice, og bygger mange boliger og leiligheter i vårt område.

Mandag morgen var han en av mange næringslivsaktører som var møtt opp på frokostmøte i rådhuset i Levanger.

Der var temaet ytre havn og status på prosjektet så langt.

Det er Norconsult som er leid inn som konsulent for kommunen. Selskapet er nå ikke i sluttfasen av sitt arbeid så langt.

Høring i sommer

I slutten av mai skal Norconsult blant annet levere en planskisse- og kart til kommunen.

Disse saksdokumentene skal så behandles i Plan- og utviklingskomiteen i midten av juni, før saken skal ut på offentlig høring.

Men flere at de fremmøtte tror det vil ta lang tid før første spadestikk settes på ytre havn.

–20 år – minst, antydet Bjørn Winge og blunket i det han etter hvert takket for seg.

Daglig leder Brynjar Farstad i Stiklestad Eiendom håper og tror det ikke tar så lang tid.

Han var mest opptatt av at man ikke må ha planene klar for hele området før man setter i gang.

–Jeg tror det ville være en fordel at man kunne ta det litt stykkevis og delt. Hvis en aktør får komme i gang å bygge en boligblokk, så tror jeg det vil være med å gi drahjelp til resten av området.

Det var også mange av møtedeltakerne som at det bør ligge en vedtatt plan i bunnen om hvordan hele havneområdet bør se ut, når det en eller annen gang i fremtiden vil være fullt utbygget.

Stor trafikk

Det er imidlertid ikke bare på selve havneområdet at utfordringene ligger.

Den store trafikken i Kirkegata skaper allerede i dag problemer for næringslivsaktørene på havna.

Fritjof Sandstad er en av disse. Hans firma frakter tusenvis av tonn med gulrot til og fra ytre havn i løpet av et år.

Han påpekte at trafikkbildet mellom Kirkegata og tilførselsveiene til havna måtte avklares før en endelig reguleringsplan blir vedtatt.

Et at tiltakene som drøftes er at det bygges en rundkjøring inn Ravns gate – rett ved brua og Shellstasjonen.

En ting er at nærheten til elv og bru skaper sine problemer. En annen ting er at dette er en fylkesvei, men kommunalsjef Øyvind Nybakken antydet at Statens vegvesen hadde satt av 10 millioner til et slikt prosjekt – uten at dette var spesifisert noen nærmere når pengene skulle brukes.

Blekkboks

Per Olav Gilstad, også en kjent aktør innen bransjen, mente at et nytt hotell ved der det gamle vaskeriet lå, vil være en viktig pådriver for en videre utvikling av havneområdet.

Per Olav Gilstad mener det bør være beste løsning for alle at det bygges kulturhus sammen med hotell på havneområdet. Foto: Erlend Aune

–Jeg ser at Norconsult kaller vaskeribygget for Black Box, med flere rom, etter modell av Black Box Teater på Aker Brygge. Realiteten er jo at bygget faktisk er en blekkboks. Nei, riv hele huset, og bygg et kulturhus sammen med et nytt hotell, sier Gilstad.

Her får han støtte fra Bjørn Winge og Brynjar Farstad. De tror et nytt hotell vil være helt avgjørende for tempoet i den videre utviklingen.

–Det er stor mangel på konferanseareal i Levanger. Jeg tror det må være salgsargumentet overfor en ny hotellaktør. Det er der pengene ligger, mener de to.

Selv om Ap-politiker Kai Lennert Johansen sier man ikke kan vedta at noen skal starte hotell på havna, så mener næringslivsduoen at dette er noe som kommuneadministrasjonen bør prioritere så snart som mulig.

–Ja, det er jeg enig i. Selg inn havneområdet som en ypperlig plass å drive hotell i Levanger med alle de muligheter det gir. Så bygger kommunen et kulturhus, slik at det har en dobbelt funksjon. Konferanserom for hotellet, og kulturhus for oss som bor her, sier Per Olav Gilstad.

Det er forespeilet cirka 1500 leiligheter på ytre havn, og hotellet antydes til 160 rom.

Dette krever også endringer i infrastrukturen i området, og det gjelder ikke bare det som ligger oppå bakken.

100 millioner

Geir Jostein Larsen har lang fartstid og erfaring med kommunens vann og avløp.

Han mente at pengene ville løpe fort når det skulle gjøres endringer i ledningsnettet utover havneområdet.

–Jeg blir ikke overrasket hvis regningen kommer på rundt 100 millioner kroner, antydet den fagansvarlige innen kommunalteknikk.

Som vi skjønner det er fortsatt noen løse tråder før Levangers indrefilet er klar for utbygging. Så får tiden vise om det går hele 20 år før første spadestikk settes i jorda