–Nå skal jeg si noe som er som å banne i kirka her på Stiklestad, sier kulturminister Trine Skei Grande (V) foran forsamlingen på Stiklestad hotell.

Mandag tok hun turen til Verdal hvor hun var blitt invitert NHO Trøndelag og Verdal Næringsforum for å snakke om kulturnæringens betydning for resten av næringslivet.

Både kulturministeren og forsamlingen var vel vitende om at mens Grande sto på talerstolen på Stiklestad, satt Kristelig Folkeparti i et møte for å avgjøre om de skulle stille seg bak mistillitsforslaget. Kulturministeren uttalte at hun satte pris på å holde et innlegg nettopp i Verdal på denne dagen.

–Tusen takk for at jeg får komme hit og snakke på det som kan være en av de siste dagene jeg er statsråd, sa hun uten å gjøre regjeringskrisen til et større tema. Hun brukte heller tid på å oppfordre til en mentalitetsendring og dristet seg til å snakke ned bondekulturen. Ifølge Grande er det nødvendig med en mentalitetsendring der man heier på dem som tør og der det er rom for å være heldig i næringslivet. Mer fiskekultur og mindre bondekultur, er Grandes ord.

Rundt 50 personer møtte møtet på Stiklestad med flere innlegg om Verdal og kulturnæringen.

–Jeg kommer fra bondeland selv og vet det er farlig å si slike ting. Men jeg skal forklare hvorfor. I bondekulturen er det litt slik at om du blir skikkelig rik, så har du lurt noen. For du må liksom så for å kunne høste. Det finnes ikke noe kvikk-fiks til rikdom i bondekulturen, sier Grande og slår heller et slag for fiskerkulturen.

–Fiskerkulturen er litt slik at du drar ut med båten din også er du heldig fordi du traff virkelig på det store området med sild eller torsk. Eller du reiste til Lofoten det året det var skikkelig godt år. Fiskerkulturen har mer tradisjon for å lykkes. Mens i bondekulturen har du gjort noe galt dersom du lykkes. Vi må ha et samfunn der det ganske enkelt går an å være heldig, det kan være en viktig del av gründerkulturen, sier Grande og understreker at hun ellers ikke har noe å si på bondekulturen.

Ideologiske grøfter

Hun la også til at ideologiske grøfter har ødelagt mye av kreativiteten innenfor kultursektoren.

–Det har vært en politisk slagbane der du enten er sosialist og mener all kultur skal støttes offentlig, og det å tjene penger på kultur er egentlig litt lugubert. Musikkartister som faktisk tjener penger, de driver med popkultur og er bare kommersielle. Det er negativt. Også har vi den andre siden representert med de to andre jeg sitter i regjering med, som da av og til går i den andre grøfta med at det er bare det som er lønnsomt som er verdt noe, sier Grande.

Hun mener kulturpolitikk handler om å bryte ned.

–Det går an å bli skikkelig rik og det går an å ha det skikkelig trangt og skrive lyrikk. Men det er bra at du har hele spekteret.

Delingskultur

Hun mener at de som lykkes i næringslivet er det som ser verdien i å dele erfaringer. Tida der man skulle hegne om forretningslivet er forbi, ifølge kulturministeren, som mener at her kulturnæringa kan lære mye her.

–Det vi ser nå er at næring som vokser er faktisk de som deler. Da får du til denne enorme skaperevnen som ligger i folk.

Heier på Bør Børson

Hun forteller at mange kontakter henne i bekymring for at roboter og maskiner skal ta over arbeidsplassene. Grande mener at ved å lene oss på oljeindustrien har vi i Norge ennå ikke utnyttet potensialet i kulturnæringa.

–Skal vi lykkes med dette må vi ha en kultur for endring, kultur for deling, for å lykkes og vi må forfølge talenter og miljøer som har potensial i seg. Da må vi ha en kultur der det ikke er så forbaska vanskelig å være Bør Børson, sier Trine Skei Grande.

–Vi har gjort det før. Vi har gått fra Europas fattigste til Europas rikeste.