Det har vært mer gjørmebad enn vei langs Nyveien på Ytterøy i vår, hvor bilister, beboere og næringsdrivende har vært frustrerte over lengre tid. Det toppet seg rundt påske, og veien er stadig knapt framkommelig enkelte steder.

–Jeg vil si at det er på randen til krise for veien. To ganger har jeg vært nødt til å sette igjen vogntog fordi det ikke er mulig å komme fram med dem der jeg bor og har bilene stasjonert, sier Jon Magnus Myhr i J M Myhr Transport AS på Ytterøy.

Kan ikke bruke veien

Han er en av fire næringsdrivende langs grusveien på øya, som har slitt med dårlig framkommelighet i vinter og vår. Andre har kjørt seg fast, eller vært nødt til å sette igjen biler uten firehjulstrekk. Selv har Myhr blitt nødt til å kjøre lastebil uten henger, og parkere andre steder enn på sin faste base. Andre melder om bilister som har vært nødt til å bære stein fra fjellsiden ved veien og legge i bunn for å komme seg over de verste gjørmepartiene.

Deler av veien har blitt skrapet og delvis fylt på med grus, men det er fortsatt mye gjørme og hull. Foto: Innsendt

–Jeg har en bil som fikk ødelagt felgen, flere har punktert når grovpukken i bunnen har kommet opp og isolasjonsmatten under bilen er ødelagt, sier Myhr.

Deler av veien har vært grei, men langs den tre kilometer lange Nesset-veien har det vært flere partier hvor veien har vært helt oppløst. Det har ført til at flere biler har kjørt seg fast eller får skader på dekk, felg og understell. Myhr er avhengig av framkommelig vei for å drive transportfirmaet sitt, men mener at det er så mange berørte at det er nødt til å tas grep fra kommunens side.

–For noen år siden regnet vi over antallet beboere langs veien. Vi fant ut at vi er fire store næringsdrivende, 20-30 fastboende boliger og rundt 50 hytter samt sju gårdsbruk langs veien. Jeg mener kommunen burde gjennomføre en trafikktelling her for å se hvor mange som bruker veien, sier Myhr.

Litt grus holder ikke

Senest i helgen ble deler av veien delvis utbedret med noen lass grus. Lokalbefolkningen tror ikke at det holder lenge, spesielt om det kommer regn slik meteorologene melder fra onsdag og ut uken.

–Veien ble påkostet en del i fjor, men det holder ikke. Jeg mener at det eneste som holder er å asfaltere veien. Om de asfalterer veiens 13.500 kvadratmeter, så vil det koste 1,3 millioner kroner. Det er en lav sum, når man regner på vedlikeholdskostnadene som nå kommer. Med asfalt blir det vedlikeholdsfri vei i kanskje 15 år framover, sier han.

Tungtransporten har tidvis måtte utsettes på grunn av veistandarden i begynnelsen av våren. Foto: Innsendt

Leder Kari Kjerkol i Levanger Arbeiderparti bor selv langs grusveien, og har engasjert seg i veiproblemene i vinter. Hun sier at hun på vegne av lokalbefolkningen vil kreve et møte med de ansvarlige i kommunal drift.

–Mye av veien er ganske grei akkurat nå, inntil man kommer hit vi bor. Da blir det vanskelig å komme fram. Vi må ta et møte med kommunen for å diskutere framtiden, fordi her må noe gjøres, sier Kjerkol.

Drømmer om asfalt

Det foreligger ikke vedtatte planer om asfaltering av grusveien ennå, men alle Innherred snakker med mener at det er eneste holdbare løsning.

–Det kom noen gruslass i helgen, men det blir verre når regnet kommer, sier Kjerkol.

Hun legger til at det i verste fall påvirker lokale næringsdrivende langs veien, dersom kunder ikke kommer fram og leveranser ikke kan kjøres ut.

–Jeg håper at ingen mister kunder på grunn av dette. Veterinæren på øya bor jo også i området. Vi trenger ordentlig vei her, sier Ap-lederen.

Lover å se på veien

Roar Eriksen ved enhet for kommunalteknikk sier at kommunen skal på befaring langs veien denne uken, på grunn av utbedringsarbeidet de er i gang med på Nyveien. Da skal de se på underlaget igjen og vurdere om noe må gjøres.

Flere biler har kjørt seg fast og ødelagt understell og felger i vårløsningen. Foto: Innsendt

–Jeg mistenker at det kan være feil masse i underlaget på veien. Det skal vi se på nå. Men vi er ennå ikke ferdige med arbeidet vi startet i høst, og da blir veien utbedret, sier Eriksen.

Han håper at arbeidet er ferdig før sommerferien.