Kvelden før nasjonaldagen er det atter klart for Statement, det tradisjonsrike rusfrie ungdomsarrangementet som i år er tilbake i Sul etter et gjesteopphold i Vukuhallen i fjor.

– Etter ønske fra ungdommen selv, og de hører vi naturligvis på, sier ungdomskontaktene Camilla Johansen og Øyvind Bragstad.

Tulipanaksjon

Også i år valgte de å gi mesteparten av overskuddet av tulipanaksjonen tidligere i vår til det gode ungdomstiltaket, som gir ungdommen et annet tilbud enn sentrumsgatene kvelden og natten før 17. mai.

– Et kjempeflott arrangement, som vi er svært glade for å bidra til, sier Rolf Næss og Marit Abelsen i de to Lions-klubbene i Verdal.

Han var en tur i Vukuhallen i fjor, og fikk se ungdomsgleden på nært hold.

– Kanskje tar jeg en tur i år også, for å se hvordan arrangementet ser ut i Sul.

Spøkelser?

Det er flere nyvinninger på programmet i år, blant annet Wakka Arena, en uhøytidelig konkurranse der to deltakere konkurrerer mot hverandre og går i et luftslott og skal trykke på så mange lys som mulig. Det blir også fotballdart med en seks meter høy dartskive, og tur til Galleri Sør.

– Det ryktes at spøkelsene har flyttet fra løytnantsboligen i Vaterholmen og opp dit, fordi huset har blitt så gammelt og slitt, spøker miljøterapeut Anders Westrum-Rein.

Spennende blir det uansett, med hjelp av dramaelever fra Inderøy.

Flere av de eldste

For øvrig er programmet tradisjonelt, med de aktivitetene ungdommene vil kjenne fra tidligere - så som paintball, mulighet for tur til Verdal motorsenter, diskotek og små og store utfordringer rundt samfunnshuset i Sul.

Antall påmeldte i år er 263 til nå, med mulighet for etternølere å bli med. Tallet er litt lavere enn i fjor, men sånt avhenger også av størrelsen på kullene.

– Vi har riktignok en liten økning i antall tiendeklassinger som har meldt seg på, og det er veldig positivt, sier Camilla Johansen.

Tiendeklassingene har mulighet til å bli trukket ut til å vinne moped og mopedopplæring, mens åttende- og niendeklassingene på Statement trekker om hver sin iPad.