Det er nå fastsatt dom i striden mellom rettighetshavere og Værdalsbruket om bruken av Skjækerdalsveien. Værdalsbruket AS sin 9 km lange skogsbilvei går fra Åkran og nordover Skjækerdalen, ble bygd i etapper i 10-årene etter krigen. Først forbi Tinsvollen fram til Vollavollen, og i 2010 forlenget fram til Melaslettet. Jordskifteretten har kommet til at seterbrukerne har rett til å kjøre med bil på denne veien.

Begrenset adgangen

En tidligere avtale, som noen rettighetshavere tidligere har godtatt, har begrenset adgangen til Skjækerdalsveien.

Dette har de siste årene ført til en fastlåst konklikt. Værdalsbruket satte opp en bom ved Åkran for å begrense kjøringen. Dette har i sin tur fått flere til å kjøre utenom bommen, noe som førte til at Værdalsbruket plasserte ut flere store steiner for å stoppe denne «omkjøringen».

Allmenningsrett

Rettighetshaverne har hele tiden framhevet at Skjækerdalsveien er bygd oppå traseen til seterveien inn til setrene i Vera og Juldal allmenning helt siden 1600-tallet.

Dette synet støtter Jordskifteretten i dommen.

Utslagsgivende for retten har vært at det er «godtgjort» at Harbakvollen er i aktiv bruk, og at det er planer om å ta Kulslivollen i bruk til ungdyr. Videre at brukerne har et reelt transportbehov og at det i det alt vesentlige utøves næringsvirksomhet på vollene.

I retten fremhevet rettig-hetshaverne at veien ble bygd uten at gårdene med seterrett fikk mulighet til å være med i prosjektet, som det er ytet statstilskudd tl. I prinsippet kunne de som bruksberettigede selv stått for veibygging.

–Uvesentlig

Jordretten, ledet av jordskiftedommer Gunnar Børset, skriver i sine vurderinger: «Hvorvidt det skjer noe fritidsbruk på setrene finner retten uvesentlig. Det er godtgjort at det utøves beiting, og det er allment akseptert at slike setre i tillegg til næringsformålet ofte vil ha en viss fritidsbruk uten at det forandrer rettighetsforholdene.»

Selv om Værdalsbruket mener at seterbrukerne ikke har rett til å kjøre med all slags motorisert kjøretøy, så har bruket vært villig til å inngå avtale om kjøring. Det oppfatter retten slik at økt — eller endret trafikk — ikke er problematisk for Værdalsbruket.

Fire rettighetshavere

Det er fire rettighetshaverne som nå får rett til bruk av Skjækerdalsveien fra Åkran til enden av veien (over AS Værdalsbrukets grunn), med motorisert kjøretøy. Disse er Geir Håvard Hjelde (eier av Hellan Midtre), Ingolf Holmen (eier av Hellan Østre), Arnt Egil Leirset (eier av Lerset) og Inge Olav Bjartan (eier av Bjartan). Værdalsbruket må også betale saksomkostninger til de fire i størrelsesorden 6.000 til 8000 kroner.

Vurderer dommen

Daglig leder Anders Børstad i Værdalsbruket sier at det ennå ikke er tatt stilling til om dommen skal ankes.

–Vi har frist til midten av juni og kommer nå til å lese dommen grundig. Så får vi se om det er prinsipielle grunner til at vi skal anke.

Børstad fremhever at rettighetshaverne også tidligere har hatt anledning til å bruke veien, men at det nå er snakk om en rett til å bruke den.