I april i år sa ordfører i Verdal, Bjørn Iversen og ordfører i Inderøy, Ida Stuberg, at de krevde strakstiltak på E6 ved Bjørga. Dette etter flere ulykker og mange nestenulykker de siste årene. De har engasjert sine partikolleger i fylkespolitikken for å legge press på dem som sitter med beslutningene.

Onsdag var trafikksikkerhetsutvalget i fylket, Statens vegvesen, ulike kjøreskoler og flere invitert til Verdal hotell hvor Stuberg og Iversen fikk belyst sin side av saken.

–Vi kan dokumentere at dette er den dårligste strekningen på E6 mellom Trondheim og Steinkjer. Det er svingete, smalt, det er bergnabber helt ut til hvitstripa og det er en tunnel som er så smal at trailere må kjøre midt i veibanen. Vi får mange henvendelser fra folk som er engstelige her, sa Iversen til forsamlingen.

–Veldig krevende

Statens vegvesen har uttalt til Trønder-Avisa at strekningen ikke er ulykkesutsatt nok til å bli definert som en ulykkesstrekning. En strekning på 1000 meter som har 10 eller flere ulykker med personskade innenfor et tidsrom på 5 år. De sier det ikke foreligger planer om å gjøre noe med dagens vei før det skal bygges ny E6, som vil ta flere år.

–Vi reagerer på dette utsagnet, vi betviler ikke statistikkene, men det er vanskelig å akseptere med alle skadene som er, sier Iversen.

–Vi som er samlet her har selvsagt ønsker og ambisjoner om å få realisert ny E6 så fort som mulig, men vi må være realistisk også. Vi ønsker ikke å sitte å vente på at kvoten med alvorlige ulykker skal fylles opp, og da er det viktig med tiltak på kortere sikt, sier Stuberg.

Under bussturen fortalte Bjørn Iversen og Ida Stuberg om utfordringene de ser med veistrekningen. Foto: Kristin Heggdal

Strekningen i Bjørga har en årsdøgnstrafikk på 9500. Iversen og Stuberg viste til at fire hendelser er registrert i politiloggen herfra i år. Statens vegvesen har også laget en detaljert beskrivelse over ulykkene som har vært de siste årene. Ordførerne viste samtidig frem bilder fra en vanlig dag i trafikken på den aktuelle strekningen.

–Det er kronglete, dårlig sikt, busslommer på begge sider, og det blir full stopp om sørgående kjøretøy må krysse veien og det er ikke plass til syklende og gående, sa Stuberg.

–Det er litt bygdevei-preg her rett og slett, sa Iversen.

I mars i år var tre biler involvert i en front mot front-kollisjon 500 meter nord for Koatunnelen. En mann i 70-årene ble da fraktet med luftambulanse til sykehuset. Dagen etter ble det opplyst at vedkommende sin tilstand var stabil, men alvorlig.

Tre biler var involvert i trafikkulykken på strekningen Bjørga/Koa i mars. Foto: Leif Arne Holme

–Bakgrunnen til at vi tok kontakt med trafikksikkerhetsutvalget var denne ulykken. Vi vet at fylkeskommunen ikke har direkte ansvar for E6, men det er viktig for oss at dere er med og hjelper oss i dette arbeidet, for å få til en mer trafikksikker E6, sa Stuberg.

–Ikke hatt midler

Etter en kort orientering ved Verdal hotell ble alle de oppmøtte med på en busstur ut til Bjørga, hvor Statens vegvesen fortalte hva som er blitt gjort på strekningen de siste årene.

(F.v.) Marianne Løvhaug Eklo, Helge A. Stabursvik og Helgar Sætermo var med på befaringen fra Statens vegvesen. Foto: Kristin Heggdal

–Opp gjennom tiden har vi fått veldig mange henvendelser både fra kommunen, beboere på strekningen og trafikanter ellers. Det gjelder både når skjer ulykker og naturligvis forholdene for myke trafikanter. Vi har ikke hatt midler til større tiltak gjennom NTP (Nasjonal transportplan), så vi har måtte nøyd oss med mindre trafikksikkerhetstiltak finansiert gjennom vedlikeholdsmidler, sa seksjonsleder i Statens vegvesen, Helgar Sætermo.

For cirka ti år siden ble det bygd ei passeringslomme i avkjøringen til Koa camping. I 2013 ble det bygd ei ny busslomme og kjørebanen i tunnelen ble senket. Frihøyden ble da skiltet 4,4 meter. Det ble også anlagt veilys på en 1,3 kilometer lang strekning og noen få bergnabber ble fjernet.

–Men naturligvis altfor lite i forhold til det vi ønsket, sa Sætermo.

–En uholdbar situasjon

I 2014/2015 stengte de av en bratt avkjørsel til en bolig på sørsiden av tunnelen. I 2018 har de stengt av rasteplassen lengst sør på strekningen, for å få et konfliktpunkt mindre. Det har ellers blitt gjort noen støytiltak.

–Det er gjort ganske mange tiltak, men det monner ikke på standarden til strekningen, slik folk oppfatter det, sa han.

Leder for trafikksikkerhetsutvalget i fylkeskommunen, Karin Bjørkhaug (Krf), synes det var nyttig med en orientering om situasjonen i Bjørga og å få tilbakemelding fra Statens vegvesen på hvilke tiltak som er gjort.

–Beslutningen om at man ikke har midler og ikke kan gjøre noe med strekningen faller mellom to stoler. Statens vegvesen, som har ansvar for gamle E6, og Nye Veier som har ansvar for den nye. Det er en uholdbar situasjon. Ordførerne forteller om innbyggere som er bekymret. Når strekningen ikke er definert som en ulykkesstrekning, så krasjer det med innbyggernes og trafikantene sine opplevelser. Vår rolle fremover blir å være en pådriver og spille inn forslag til Statens vegvesen, for å se hva som er mulig å få til av tiltak. Jeg vil blant annet utfordre dem på definisjonen av en ulykkesstrekning, sier Bjørkhaug til Innherred.