Annar Sende (55) satser på å holde stødig kurs videre når han nå tar over daglig leder-rollen i selskapet.

Mor Solfrid Sende (78) har overlatt enkeltpersonsforetaket til sønnen. Ja, som alderen avslører kunne hun ha gjort det for noe år tilbake. Men Sende Busstrafikk er ikke helt som andre firmaet i bransjen. Sende Busstrafikk er en familiebedrift som ble stiftet i 1947. Hele familien er preget av det.

Alle kjørte buss

Solfrid har vært et nav i det hele, som daglig leder i hele 40 år. Hun har heller ikke nøyd seg med å planlegge og holde styr på telefon og kontor. Hun tok buss-sertifikat i 1978, noe også døtrene Tove og Gunn Sølvi gjorde på omtrent samme tid. De var i ei tid det ennå vakte litt oppsikt med kvinnelige sjåfører bak bussrattet.

Odd Bjørn Wekre er en av flere erfarne bussjåførere som hyres inn etter behov.

Sønnen Annar var heller aldri i tvil.

–Som guttunge i 13 – 14-årsalderen kjørte jeg bussen hjemme på gårdsplassen. Jeg rygget inn bussene, vasket og ordnet dem.

Noen år senere kom han inn på maskin og mekanikk-linja, men han fikk på den tiden også tilbudt jobb på Esso’n. Så det ble jobbing, før han i 20-årsaldern kjørte opp for buss.

–Jeg visste at buss var interessen, og det var et mål å jobbe i familieselskapet.

Selv om det nå bli noe mer administrativ jobbing, vil Annar fortsatt kjøre buss.

–Det blir nok til at både Tove og Solfrid stikker innom kontoret i Konsul Moes gate, slik at jeg kan fortsette å sitte bak rattet.

–Jeg har vært med siden far døde i 1987. Det er Solfrid og jeg som har drevet det siden.

Solfrid husker tilbake på en vanskelig tid etter at ektemannen Gunnar Sende gikk bort.

–Jeg tror jeg hadde sluttet den gangen om jeg ble alene om arbeidet. Det har ikke vært noe Sende Busstrafikk hvis det ikke hadde vært for han Annar, sier Solfrid Sende.

Fortsatt bak rattet

De helt store forandringene blir det altså ikke, selv om det nå blir en organisatorisk endring. Det vil fungere som før som enkeltmannsforetak, men jeg blir eier. Så får mor ta noen fridager hvis hun vil, og stikke innom kontoret når det passer.

Annar Sende blir med andre ord fortsatt å se bak rattet. Han trives der.

–Jeg har kjørt 19 – 20 land og hadde blant annet Spania-kjøring på 90-tallet. Det var fine turer. Da lå vi ni dager i Benidorm før returen. Jeg husker også godt turen med en forening fra Trondheim. Den gikk til Europa, og vi var innom sju land. Jeg må innrømme at jeg var litt spent før det oppdraget.

–Er det utfordrende å være sjåfør på slike turer?

–Du kommer borti ett eller annet, og du kjøre feil, Men det er ting du må løse. Du kan ikke bli «tullåt» om noe går galt og renne hysterisk 20 ganger rundt bussen.

Buss for tog

- Et det planer om å øke virksomheten i Sende Busstrafikk?

–Nei, vi kommer til å holde oss på det nivået vi er i dag. Når anbudet på skolerutekjøring kommer for 2019 legger vi ikke inn tilbud. Vi overlater det til de større aktørene, så får vi heller gå inn som underleverandør.

Det med å være underleverandør har Sende Busstrafikk en del erfaring med. Blant annet for Nidaros Tour som har avtale med NSB om kjøring for «buss for tog». Det oppstår stadig situasjoner og perioder der det må settes inn busser for å avhjelpe ulike situasjoner.

–Vi skal til Oslo med minst to busser fra 23. juni til 8. august. 47 dager. Det er et betydelig oppdrag, Da må vi gå inn med flere sjåfører.

Greie overskudd

Omsetningen i enkeltpersonsforetaket er rundt 8 – 9 millioner.

–Vi har greie overskudd. Det er ingen hensikt å kjøre inn 30 millioner hvis det likevel blir under rødstreken, konstaterer Annar Sende.

Det arbeides mye for inntjeningen.

–Jeg har arbeidet døgnet rundt for å få det til, ja, i likhet med mor. Hun har iallfall mange timer her på kontoret.

Det blir nå tre fast ansatte i Sende Busstrafikk. Utover det hyres det inn sjåfører etter behov. Flere av disse har fortid som yrkessjåfører i fylkesbussene. Grensen oppad for å kjøre buss er 75 år.

Sende Busstrafikk har fem busser, og det er kjøpt inn nye busser de siste årene. En er kjøpt brukt, men den er kjørt lite.

Flere om turene

–Er det blitt en tøffere konkurranse i bussbransjen?

–Ja, det har blitt litt på tursiden. De som er pensjonister i dag er mer reisevant, enn de var tidligere. Men fortsatt har vi turer som går veldig bra, mens noen må kanselleres. Produkter må utvikles, og nye turer på prøves ut, sier Solfrid Sende.

Et tilbud som har vært en suksess helt siden i 1978 er de såkalte «blåturene».

–Den aller første blåturen gikk til Gäddede. Dette slo an og siden har vi hatt mange turer der vi kjører til et sted som ingen på forhånd vet hvor er, ikke engang sjåføren. Det er bare jeg som vet hvor det bærer hen. På disse turene blir det mye sosialt, vi kan ha konkurranser, natursti og allsang. Og så overnatter vi på et hotell, forteller Solfrid som fortsatt planlegger å ha en finger med i blåtur-oppleggene.

91149117

tor.ole.ree@innherred.no