Kravet om at traktorer (de som kan gå over 40 km/t) må inn til kontroll innføres fra 2021. Hyppigheten blir den samme som for biler, det vil si første gang etter fire år, og så annethvert år.

– Kontrollen gjelder traktorer som hovedsakelig brukes til transport eller arbeid på offentlig veg. Har du traktor som bare brukes på offentlig veg i egentransport i primærnæring, kan du få unntak fra kravet om kontroll, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

Kanskje enda viktigere: Allerede neste år blir det slutt på at det siste sifferet i registreringsnummeret bestemmer kontrolltidspunktet.

– Fra februar vil kontrollfristen bestemmes av datoen for førstegangsregistrering, og siste godkjente kontroll. Dermed kan bileiere kontrollere bilen når de vil, så lenge det skjer før det har gått to år siden den sist var inne, sier Harsem.

Kjøretøy over 7.500 kilo skal fortsatt inn til kontroll hvert år.

Til sist vil det stilles større krav til de som utfører EU-kontrollen. I dag stilles det bare krav til verkstedet, men i fremtiden må det opplæring og personlig godkjenning av nye kontrollører og tekniske ledere til.

– Målet er å gjøre kontrollene bedre og mer trafikksikre, sier Harsem.