Ambulansetjenesten i Helse Nord-Trøndelag HF fikk fredag i hus en spesialbil som er rigget for transport av de alvorligst syke. Denne blir stasjonert ved Levanger ambulansestasjon når den ikke er i bruk.

Spesialbilen er bygd og utrustet for transport av pasienter med svært alvorlige skader eller sykdom, og som i praksis vil være et godt supplement til luftambulansen. Den nye ambulansebilen er spesielt tilrettelagt for intensivtransport.

Kompleks oppgave

–Denne ambulansen er en intensivenhet på hjul, og skal kunne transportere våre alvorligst syke pasienter med full intensiv kvalitet mellom sykehusene. Transport av kritisk syke og skadde pasienter er en kompleks oppgave med svært høy vanskelighetsgrad, forteller Odd Eirik Elden som er klinikkoverlege ved klinikk for prehospitale tjenester i Helse Nord-Trøndelag.

Han poengterer at transportmedisin er et eget fagfelt, og peker på funn i internasjonale studier som viser tydelig bedret prognose for pasientene når godt trent personell foretar transporten.

Var lenge savnet

–Ambulansetjenesten i Helse Nord-Trøndelag har lenge savnet en intensivbil. Den vil bli operativt organisert fra Levanger ambulansestasjon som fysisk ligger inne på sykehusområdet ved Sykehuset Levanger. Etter en innkjøringsperiode vil ambulansetjenesten i foretaket kunne tilby et forutsigbart og kvalitetsmessig svært godt tilbud alle dager for våre intensivpasienter ved begge sykehusene i Helse Nord-Trøndelag, understreker han.

Intensivambulansen er noe lengre enn ordinære ambulansene, har god kjørekomfort og er godt utstyrt for pasienttransport.

Elden har ledet en arbeidsgruppe som har jobbet med utvikling og oppstart av det som i fagmiljøene beskrives som bakkebasert intensivtransport i Helse Midt-Norge. Konklusjonene ble anbefalinger om intensivambulanser plassert ved Sykehuset Levanger, St. Olavs hospital og Sykehuset Molde, og fredag denne uka kjørte altså en av dem inn på oppstillingsplassen utenfor Kombinasjonsbygget i Levanger. Den er snart klar for utrykning.

Mange overflyttinger

I perioden 2014–2017 var det 1400 overflyttinger med bilambulanse mellom St. Olavs hospital HF, Sykehuset Levanger og Sykehuset Namsos. Av disse var 300 til St. Olavs hospital, 700 til Sykehuset Levanger og 400 til Sykehuset Namsos.

Mellom 80 og 100

Statistikken viser at det årlig er mellom 80 og 100 pasienter med alvorlig svikt i vitale organer som under transport har behov for full monitorering og eventuell livreddende hjelp fra spesialsykepleiere eller anestesileger. Eksempel kan være respiratorpasienter, ustabile hjertepasienter eller hardt skadde traumepasienter som må ledsages av anestesilege og intensivsykepleier eller anestesisykepleier.

Overvekt mot Levanger

Fordelingen av transport følger pasientgrunnlaget til sykehusene. At det er en betydelig overvekt mot Levanger skyldes i tillegg til et høyere befolkningsgrunnlag at Sykehuset Levanger har en hovedintensivfunksjon i Helse Nord-Trøndelag HF, og i tillegg en avlastningsfunksjon for intensivavdelingen ved St. Olavs hospital HF.

–Den nye intensivambulansen er rigget for høyest mulig kvalitet i alle ledd, hvilket gjelder alt fra bilens kjørekomfort og teknologi til utrustningen rent medisinsk. Ambulansen er bygd og innredet på en måte som sikrer en så optimal arbeidssituasjon for legene og sykepleierne som mulig mens transporten foregår.

Kostbar bil

Enkelt fortalt finner vi det samme utstyret i ambulansen som naturlig hører hjemme i behandlingsrommet på intensiven innenfor sykehusets vegger, sier klinikkleder Øystein Sende. Han opplyser at en ny bil med denne utrustningen nok koster et sted mellom 3,5 til 4 millioner.

Utstyrt for transport av alvorlig skadde eller syke pasienter hvor det kreves full monitorering.

Takker Fellesfunksjonen

–Vi er på vegne av pasientene og våre dyktige og dedikerte fagfolk i Helse Nord-Trøndelag HF meget glade og takknemlige for at Fellesfunksjonen i Helse Midt-Norge RFH har tatt løftet og regningen med denne faglige oppgraderingen. I denne bilen er naturligvis alt av utstyr fastmontert og sikret slik at den skal tåle både humper, svingete veger, og i verste fall bråbremsing eller kollisjoner, sier Sende.

Luftambulansetjenesten er de som primært skal flytte kritisk syke eller skadde pasienter mellom sykehus i Norge, men oppdragsmengden og værforhold forhindrer mange av disse transportene, opplyser Odd Eirik Elden. Følgelig har intensivoverflytninger mellom sykehus også blitt gjennomført med ordinære ambulanser.

En av få

I tillegg til universitetssykehusene i de større byene er Levanger en av de få lokalsykehusene som nå kan tilby en slik ambulansetjeneste. I den nærmeste tiden vil flere spesialister få ytterligere opplæring, slik at de menneskelige ressursene i bilen til enhver tid også vil være topp rustet.

Ambulansetjenesten ser også for seg at intensivbilen ved behov og anledning kan brukes til transport og utrykninger som ikke er direkte knyttet til intensiv.

Den har selvsagt også utstyr og ressurser til å hjelpe skadde og syke under andre omstendigheter, også hvor alvorlighetsgraden er mindre.

Bil eller helikopter

Odd Eirik Elden mener at ambulansetransport i bil i mange sammenhenger kan konkurrere med luftambulansen også når det gjelder tid. Fordi det har å gjøre med minuttene og sekundene det tar å klargjøre transporten i forkant. Der går det gjerne fortere med en bil.

Og komforten for både pasienter og fagpersonell er enda høyere i bilen, hevder de som har prøvd begge deler.

–Et «step up», fastslår anestesilege Anne Fresvig. Og føyer til:

–Så er det også en fredeligere verden i bilen hvor lydnivået er lavere enn i helikopteret.