Det er politikerne som til syvende og sist avgjør endelig plassering av ny E6 mellom Åsen og Mære. Når kommunedelplanen kommer opp til behandling, får politikerne anledning til å stemme over trasé og plassering av kryss. Levangerpolitikerne ser nærmere på saken i plan- og utviklingskomiteen til uka, men de møter en tvilende rådmann.

For Levanger berøres planen fra Ronglan i sør til Rinnan i nord.

Fire felt, 110 km/t

Statens vegvesen har utarbeidet forslag, og legger opp til en vegstandard som innebærer firefelts veg med kurvatur som tillater fartsgrense på 110 kilometer i timen. Blant sine alternative traseer, har vegvesenet tidligere kommet med anbefaling om en av dem.

Rådmannen i Levanger er derimot ikke like sikker som vegvesenets folk, og i vurderingen som følger sakspapirene til onsdagens PUK-behandling, stiller han seg tvilende til om anbefalt alternativ fra vegvesenet er det beste for Levanger.

Reisende kan se Levanger

– Vi ser at det er en fordel å komme seg vekk fra Nossum, og at de lange tuneller har sine fordeler, men alternativet i dagens trase (alternativ D) har etter vår vurdering flere fordeler med seg. Dette forslaget innebærer fortsatt E6-kryss på Gråmyra, og at «Levanger-krysset» kan plasseres der dagens E6-kryss er. Dette gir større muligheter for å utvikle dagens eksisterende næringsområder på Gråmyra og Moan, og gir en bedre tilgjengelig både til ny E6 og til sentrumsområdene på Skogn og Levanger. At reisende langs E6 kan se Levanger, kan også være positivt for byen. Selv om dette alternativet kanskje ikke tar mindre dyrkajord, innebærer det å gå i eksisterende trase mindre oppdeling av gårdsbrukene som blir berørt, skriver rådmannen. Det er enhetsleder for arealforvaltning, Per Anders Røstad, som er saksbehandler.

Per Anders Røstad er saksbehandler på kommunedelplanen for E6 i Levanger. Foto: Roger M. Svendsen

Vil belyse mer

Fra Mule til kommunegrensa i nord er rådmannen enig i at anbefalt løsning fra vegvesenet er den beste selv om at forslaget er utfordrende i forhold til jordvern og gir en utfordrende kryssing av jernbanen ved Rindsem. Utfordringene i Mulelia med grunnforhold og nærføring til jernbanen gjør at det vil være fornuftig å komme seg bort fra dette området med E6.