Bød inn på seminar - og fikset både faglig innhold, mat og mediadekning

– Spennende, artig og lærerikt, vi har lært masse nytt, sier Vilde Liaklev.

Leia Ellinor Moen og Vilde Liaklev representerte klassen sin på seminaret. 

Nyheter

Nylig inviterte sjette klasse ved Stiklestad skole til sjøørretseminar på Stiklestad Nasjonale Kultursenter.

Elevene ved skolen har i løpet av dette skoleåret jobbet, i samarbeid med blant andre forsker Stian Stensland fra NMBU og masterstudent Eir Hol, jobbet med bekkeobservasjoner og bekkerestaurering i Verdal Kommune.

Ryddeaksjon

Leia Ellinor Moen og Vilde Liaklev representerte klassen sin på seminaret, hvor de holdt et eget innlegg der de fortalte de fremmøtte om deres erfaringer og hva de hadde gjort i løpet av det siste året.

- Vi i sjette klasse syntes at Brokskitbekken (bekken som renner bak Stiklestad Skole) var alt for møkkete og skitten, så vi begynte å rydde den for søppel og kvist, noe som vi skrev om i et åpent brev til Verdal Kommune, forteller Leia.

Fiskehotell

Videre fortsatte de engasjert å fortelle om hvordan klassen har fått tatt del i alt fra el-fiske og bygging av fiskehotell til blant annet radiomerking av fisk.

- I dag har vi vært å radiomerket fisken, og noen elever i klassen var så heldige at de fikk en fisk oppkalt etter seg. Vi fikk nylig høre at stikkrøret som hindrer fisken i å komme opp bak skolen vår skal åpnes. Det er noe vi er veldig glade for, forteller de engasjerte sjetteklassingene.

Vilde rundet av elevenes innlegg med å si:

- Vi synes at jobbingen med dette prosjektet har vært spennende, artig og lærerikt. Vi har lært masse nytt om sjøørreten og i hvor stor grad den er utrydningstruet. Vi i 6. klasse håper at det vi har gjort gjør at folk forstår hvor viktig det er å ta tak i sjøørreten og andre fisker sine trusler.

Det var ikke bare som foredragsholdere at elevene imponerte den kvelden.

Kokkesamarbeid

I samarbeid med blant annet kokk Tor Arne Hynne har sjette klasse utviklet egne fiskeretter som ble servert til et begeistret gjesteskap etter at kveldens foredrag var avsluttet. Elevene hadde ansvarsoppgaver som alt fra kokker og servitører til blant annet et eget medieteam som sirlig dokumenterte kvelden.

Sjette klasse vil fortsette sin jobb med både Brokskitbekken og andre bekker også i fra høsten av og til neste år. Fra NMBU vil fem masterstudenter drive med feltarbeid som inkluderer blant annet kartlegging og observasjoner av både fisk, bunndyr og sjøørretens habitat.